Статті

НА ПЕРЕЯСЛАВЩИНІ ЗРОСТЕ РІЧКОВИЙ ЗЕРНОВИЙ ТЕРМІНАЛ

Image
Анатолій ПРИСЯЖНЮК та Олексій ВАДАТУРСЬКИЙ. Фото компанії НІБУЛОН»

Символ дерева життя – чи не головний у духовному всесвіті українців. Цей символ простежується від розписів кераміки часів Трипілля і до вишиваних узорів на рушниках і сорочках.
Дніпро на карті України нагадує величезне дерево, що своїми вітами-притоками виходить далеко за межі держави. Велична ріка поїть своїми водами людей і землю, слугує живим неперервним зв'язком між регіонами. Здавна Дніпро використовувся для судноплавства, у свій час був південною частиною важливого шляху «із варяг у греки», що з'єднував Скандинавію з такими розвиненими у свій час країнами, як Стародавня Греція і Візантія. Цей шлях був головним для розвитку Київської Русі, зокрема для зміцнення її торгових, культурних і релігійних зв'язків. Служила вона і славному козацькому флоту – легкокрилим човнам-чайкам.
Регулярне судноплавство Дніпром на території України було започатковане у 1823 році, його бурхливий розвиток пов'язується зі створенням Товариства судноплавства і торгівлі на нижньому Дніпрі у 1857 році та Товариства пароплавства по Дніпру та його притоках у 1858 році, які згодом, у ХХ столітті, переросли у самостійні Верхньодніпровське (з центром у Києві) і Нижньодніпровське (з центром у Херсоні) пароплавства. У 1926 році вони об'єдналися у Дніпровське річкове пароплавство, яке у 1965 році стало головним управлінням річкового флоту України.

Економіка,
екологія
і безпека
Здавна відомо, що річковий транспорт має ряд переваг перед сухопутним. Зокрема, готові природні шляхи, використання течії води, можливість одночасного транспортування великої кількості вантажів і пасажирів. Серед його головних переваг – безпечність та економічність. Собівартість перевезень річковим транспортом на 30-40% нижче, ніж автомобільним транспортом чи залізницею. Це й не дивно, адже одна річкова баржа вантажопідйомністю 2,7 тис. тонн здатна замінити 45 залізничних вагонів або 104 вантажних автопоїзди.
До того ж, утримання водних шляхів, за даними ЄС, потребує в 50 разів менше капіталовкладень, ніж автомобільних чи залізничних. Та й для організації судноплавства потрібні у 6-7 разів менші капіталовкладення на 1 км шляху, ніж на побудову залізниці чи автодороги рівної пропускної здатності. Саме тому в Європі, котра має не менш розвинуту мережу водних артерій, частка річкових перевезень складає 11% загального обсягу вантажопотоку, а в Україні – не досягає і 1% у внутрішніх перевезеннях.
Важливим є також і суттєва – у сотні разів більша ніж на автотранспорті – безпечність річкових перевезень. За даними спеціальної комісії Євросоюзу, аварій на річковому транспорті відбувається у 178 разів менше, ніж на автомобільному, і у 13 разів – ніж на залізничному транспорті.
А от вплив річкового транспорту на довкілля мінімальний, що особливо важливо у густонаселених регіонах. У відповідності з розрахунками Міжнародної асоціації незалежних власників танкерів «Інтертанко», викид 1 кг парникових газів відбувається під час транспортування 1 тонни вантажу залізницею на відстань – 40,5 км, автомобілем – 9 км. А водний транспорт дозволяє доставити 1 тонну з таким же рівнем забруднення на відстань від 72 до 217 км в залежності від типу судна. Восени, коли вантажоперевезення автотранспортом збільшуються у півтора рази, переведення вантажопотоку на воду дозволяє не лише звільнити перевантажені автомагістралі, але й суттєво зменшити шкоду для довкілля.

Час руйнувати
і час будувати
За радянських часів транспортний потенціал Дніпра широко використовувався у народному господарстві. На початок 90-х років в Україні налічувалося понад 1500 різноманітних суден, близько 600 одиниць службово-допоміжного флоту, 9 портів, 3 суднобудівних і судноремонтних заводи.
Після пертурбацій економічних реформ судноплавство майже зникло. Нащадок об'єднання річкового флоту Міністерства транспорту УРСР – акціонерна судноплавна компанія «Укррічфлот» експлуатує близько 200 суден різного класу і призначення. Та й сам безробітний Дніпро за роки незалежності України обмілів на метр. Щоб він трудився на повну силу, в багатьох акваторіях потрібні днопоглиблювальні роботи, інакше транспортні водні магістралі матимуть обмежену пропускну здатність. Розчищення фарватерів – справа, безумовно, державної ваги і повинна здійснюватися державою. Та от біда – на це, як завжди, не вистачає коштів. А обмеженість проходу, особливо крупнотоннажних суден, «прив'язує» маршрути до напрямків природних річищ і спричинює відчутне зниження попиту на річкові перевезення. Мало перевезень – немає сенсу витрачатися на розчистку фарватерів. Коло замкнулося, і потрібен був рішучий рух, щоб це замкнуте коло розірвати.

«Я не мрію,
я зроблю»
Про необхідність відродження транспортного потенціалу головної водної артерії держави в повний голос заговорив Олексій Вадатурський і не лише заговорив, але й почав діяти: будівництво власного флоту є ключовим етапом інноваційного патріотичного проекту ТОВ СП «НІБУЛОН» з відродження Дніпра та інших річок України як транспортних судноплавних артерій. В свою чергу, водний транспорт і річковий флот є ключовими елементами української економіки і забезпечують функціонування народногосподарського механізму.
Дійсно, створення потужної водної транспортної мережі потребує величезних капіталовкладень, до яких більшість гравців зернового ринку виявилися не готовими – адже окупність таких затрат може настати років через п'ятнадцять. Лише «НІБУЛОН», який працює не для миттєвої вигоди, ризикнув взяти на себе функції держави з розвитку річкового судноплавства. Як колись Петро І, який розумів, що без флоту Росія буде нидіти на околиці цивілізації, Олексій Вадатурський чудово розуміє, що без флоту експортний потенціал українського АПК повністю реалізувати не вдасться.
До того ж, не варто забувати, що відродження судноплавства Дніпром і Південним Бугом потягне за собою позитивні зрушення не лише в транспортній галузі. Адже флот це не лише метал, машини і обладнання, але й люди, що будуть будувати, водити і обслуговувати цей флот. Відродження цілої галузі дасть сотні тисяч нових робочих місць.
Здавалося б, так просто: уздовж Дніпра будуються сучасні елеватори й термінали, яких дуже бракує країні-експортеру. Це дозволить звозити зерно з найменшими транспортними витратами, доводити його до необхідних кондицій і продавати в момент найкращої цінової кон'юнктури. Сплав по річці великими баржами дає можливість з мінімальними фінансовими затратами доставити зерно на завантаження в порти. А за необхідності, якщо судно не можна завантажити в порту через недостатню глибину, баржа класу річка-море може бути виведена для довантаження в морі.
До того ж 16 барж, а по суті – плавучих елеваторів, знімають навантаження із залізниці і частково вирішують проблему нестачі вагонів-зерновозів. Кожна з них вміщує 4,5 тис. тонн зерна, яке не просто лежить у трюмах, а під час транспортування чи стоянки доводиться до відповідної кондиції. Таким чином кожне несамохідне судно «НІБУЛОНУ» не просто замінює 65 залізничних вагонів-зерновозів, а є принципово новим способом транспортування зерна.
Зниження витрат на логістиці сприятиме отриманню вітчизняними зерновиробниками справедливої плати за їхню працю. Адже не секрет, що сьогодні логістична складова ціни зерна в Україні сягає 35-40%, а в економічно високорозвинених країнах – 12-16%. Ці 20 відсотків різниці – саме те, чого недоотримує сільгоспвиробник.

Сімсот кілометрів надії
ImageСонячного весняного дня 11 квітня відбувся урочистий старт будівництва нового – першого на Київщині – річкового перевантажувального терміналу в с.Чирське Переяслав-Хмельницького району. Це двадцять другий об'єкт, що будується компанією в Україні та другий об'єкт у столичному регіоні. Нібулонівським первістком тут став введений в експлуатацію 1 грудня 2011 року елеваторний комплекс філії «Денихівська» у Тетіївському районі. У планах компанії – зведення третього об'єкту в регіоні – у с.Стайки Кагарлицького району, де буде побудовано сучасний комплекс з відвантаження на водний транспорт.
Перевантажувальний термінал, що постане на березі Канівського водосховища на Переяславщині, зможе зберігати 75,6 тис. тонн зернових, потужність його сушарок становить 3 тис. тонн на добу. Суднонавантажувальна техніка комплексу дасть змогу відвантажувати до 10 тис. тонн зернових на добу. Цей об'єкт стане північними воротами для флоту компанії. Саме звідси сільськогосподарська продукція буде по Дніпру транспортуватись до перевантажувального терміналу «НіБУЛОНу» у Миколаєві.
Привітати «НІБУЛОН» з початком будівництва нового елеватора прибув голова Київської обласної державної адміністрації Анатолій Присяжнюк, президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко, президент Української зернової асоціації Володимир Клименко, аташе з питань сільського господарства посольства США в Україні Рендал Хагер, керівники районної та місцевої влади.
У вітальному слові Анатолій Присяжнюк відзначив, що лише 29 липня 2011 року між компанією «НІБУЛОН» та Київською ОДА було підписано Меморандум про партнерство та співробітництво, а нині розпочинається будівництво вже другого об'єкту компанії на гостинній Київщині. Керівник облдержадміністрації відзначив ту колосальну роботу, що її проводить компанія «НІБУЛОН» у соціальній сфері регіонів будівництва своїх елеваторів. На будові працюватимуть більше тисячі робітників, на перевантажувальному терміналі будуть створені робочі місця для ста осіб. Загальний обсяг інвестицій у будівництво складе 160 млн грн. Таким чином «НІБУЛОН» інвестує в Київщину $40 млн із запланованих $60 млн. За словами очільника столичного регіону, прихід такого стратегічного інвестора вдихне нове життя у економіку і соціальну сферу району.
Президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко відзначив, що зростання сільськогосподарського виробництва гостро поставило проблему збереження вирощеного, і патріотична программа компанії «НІБУЛОН», спрямована на розбудову транспортно-логістичної інфраструктури, сприятиме вирішенню цього питання. Він підкреслив роль Київської обласної державної адміністрації у залученні інвестицій у регіон та висловив сподівання, що «НІБУЛОН» не зупиниться на досягнутому.
Аташе з питань сільського господарства посольства США в Україні Рендал Хагер подякував за запрошення на цю визначну подію і висловив задоволення, що його країна долучилася до розбудови українського АПК (на цьому перевантажувальному терміналі буде застосоване обладнання вироблене у США).
Президент Української зернової асоціації Володимир Клименко відзначив, що він не вперше бере участь у таких урочистостях і запевнив присутніх, що не мине і трьох місяців, як на цьому місці постане новий перевантажувальний термінал. Він наголосив, що «НІБУЛОН» будує не просто елеватори, а найкращі в світі елеватори, тому на цьому об'єкті буде працювати найкраще обладнання, відтак це буде не елеватор, а чудо техніки. Підкреслив він і невідворотні позитивні зміни у соціальній сфері села, котрі настають скрізь, де працює «НІБУЛОН». Володимир Клименко зазначив, що Україна експортує зерно до 90 країн світу і якість зерна є однією з найважливіших умов експорту. Саме такі надсучасні елеватори, які будує «НІБУЛОН», здатні забезпечити найвищу якість зернових як на експорт, так і для внутрішнього ринку.
Голова Переяслав-Хмельницької РДА Михайло Макаров відзначив, що Переяслав-Хмельницький район у 2011 році зібрав рекордний урожай зернових обсягом 208 тис. тонн, проте елеваторними потужностями для зберігання вирощеного аграрії забезпечені на 100-110 тис. тонн. Якщо до цього додасться новий елеватор, побудований «НІБУЛОНом», район на 90% буде забезпечений елеваторними потужностями. Втім, урожай потрібно не лише зберігати, але й транспортувати, а перевезення водним транспортом сьогодні найбільш екологічно чисте і найбільш дешеве. До того ж, новий елеватор створить у районі масу нових робочих місць. Не варто забувати і соціальний бік питання, вже сьогодні за соціальною угодою бюджет розвитку району отримав більше мільйона гривень. Частина коштів уже витрачена на закупівлю обладнання для переливання крові для районної лікарні, автотранспорту та спеціальної техніки для райвідділу міліції. Крім того «НІБУЛОН» напряму допомагає селу – виділив кошти на ремонт школи і дитсадка. Дай Боже, сказав Михайло Макаров, щоб таких інвесторів у них було побільше.
За словами Олександра Тура, голови Гайшинської сільради, до якої належить село Чирське, місцеві жителі спершу насторожено поставилися до виділення п’яти гектарів землі біля Дніпра. Поповзли навіть чутки, що це якісь високопосадовці хочуть побудувати котеджне містечко. Проте знайомство з керівником компанії та її досвідом роботи на благо місцевих громад розвіяли усі сумніви. Рішення було одностайним: елеватору – бути. До того ж, ще до початку будівництва власного об'єкту «НІБУЛОН» допоміг побудувати у селі 2 км дороги. Він також висловив сподівання, що з приходом «НІБУЛОНа» відновляться не лише вантажні, але й пасажирські річкові перевезення, і люди, як колись, зможуть на швидкохідних «Метеорах» їздити до Канева і Києва.
Генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН», Герой України Олексій Вадатурський подякував гостям за добрі слова і побажання. Він зазначив, що потужний розвиток інвестиційного проекту компанії на Київщині став можливим завдяки плідній співпраці з обласною владою і особистій позиції голови облдержадміністрації Анатолія Присяжнюка, який робить все, щоб інвестор в області почував себе комфортно. Олексій Опанасович зазначив, що закладка перевантажувальних терміналів на Київщині та Херсонщині, що відбулася 3 квітня, замикає ланцюжок будівництва елеваторів по Дніпру. Відстань між цими терміналами 700 км, таким чином ці кілометри стануть судноплавними. Наразі лише в Дніпропетровській області немає елеваторів компанії, у решті областей вздовж Дніпра будуть її елеватори і перевантажувальні термінали. Це велика справа, адже розбудова інфраструктури дозволить здешевити логістику, а відтак – збільшити закупівельну ціну для сільгоспвиробників. Зерно з Київщини буде йти до Миколаєва 7 днів – дещо довше, ніж іншим транспортом, проте це буде екологічно чиста доставка.
На цьому перевантажувальному терміналі планується завантажувати зерном близько 70 суден. Щоб це стало можливим, доведеться провести комплекс днопоглиблювальних робіт, що дозволить отримати нове життя річковому порту – адже тоді він зможе приймати судна з осадкою до 4 метрів. Розвиток річкового судноплавства дозволить створювати нові робочі місця не лише в річкових портах, але й на шлюзах. Реалізація інвестиційних проектів компанії «НІБУЛОН» лише на Київщині створить 1500 нових робочих місць. Крім того, це дасть поштовх до розвитку суміжним галузям, стане потужним локомотивом для сільського господарства. Тепер аграріям не потрібно буде везти вирощений урожай у Черкаську область чи десь-інде за 150-200 км. Реалізуючи його на новий елеватор, вони зможуть отримати найвищу ціну в регіоні і зекономлять на транспортних витратах.
Олексій Вадатурський зазначив, що реалізація інвестиційного проекту стала можлива завдяки співпраці з провідними світовими фінансовими установами – Світовим банком, Європейським банком реконструкції та розвитку, Експортно-кредитним банком США. Висока репутація компанії на світовій арені, величезний досвід зведення сучасних елеваторних комплексів у найкоротші терміни, розширили географію будівництва. До «НІБУЛОНа» надходять пропозиції будувати об'єкти у Росії і Бангладеш, Судані та багатьох інших країнах. Тому після того, як інвестиційна програма в Україні буде завершена, будувати компанія не перестане.

Приватна ініціатива
державного масштабу
Починати завжди важко, та комусь же треба брати на себе відповідальність. Тому «НІБУЛОН», не чекаючи нікого, розбудовує власний флот – до травня буде введено в експлуатацію вже четвертий буксир, а всього їх буде шість. Про те, що флот – це всерйоз і надовго, свідчить і те, що «НІБУЛОН» планує звести в Миколаєві власний суднобудівний завод, на якому будуватиме судна, в тому числі і пасажирські. Тому у планах також і відродження пасажирських перевезень Дніпром. Керівництво компанії звернулося з ініціативою до Міністерства транспорту: за власний кошт зробити загальнодержавну справу – розчистити Дніпро для повноцінного судноплавства з тим, щоб держава потім компенсувала компанії витрати на цю справу.
Добре, що держава все ж схаменулася – мабуть наочний приклад «НІБУЛОНу» допоміг – і також почала опікуватися українським річковим флотом. Прем'єр-міністр України Микола Азаров заявив, що уряд розробляє нову систему логістики вантажних перевезень. «Хіба це нормально, що ми зерновозами возимо щебінь і розбиваємо свої дороги, коли існує ланцюг – ріка, і по ній усі сипучі вантажі повинні перевозитися. Для цього необхідно її розчистити, відновити причальне господарство та розбудувати інфраструктуру. Всі сипучі вантажі мають перевозитися рікою. Також потужно повинна працювати залізниця. І тільки на те, що вимагає оперативного сполучення, використовувати автомобільний транспорт. Така серйозна комплексна програма зараз розробляється», – сказав Микола Азаров. Він підкреслив, що таку серйозну програму реалізувати за кілька років неможливо, але необхідно йти у цьому напрямку. Оскільки перевезення вантажів автомобільним транспортом руйнує автомобільні шляхи.
Та й Мінінфраструктури працюватиме над створенням усіх необхідних умов для розвитку перевезень річковим транспортом України. Наразі при міністерстві створено робочу групу, яка займатиметься напрацюваннями у зазначеному напрямку. Новостворена робоча група здійснить комплексний аналіз поточного стану перевезень річкою та основних проблем, що стримують їх розвиток. За результатами такого аналізу групою буде розроблено практичні пропозиції щодо розвитку перевезень внутрішніми водними шляхами України. Це стосуватиметься оновлення річкової інфраструктури, проведення днопоглиблювальних робіт, забезпечення належного рівня безпеки судноплавства, впровадження максимально гнучкої тарифної політики та низки інших важливих заходів, що мають сприяти нарощенню обсягів річкових перевезень.
Крім того, групою буде проведено роботу щодо вдосконалення діючого законодавства у зазначеній сфері – за необхідності будуть підготовлені відповідні пропозиції та зауваження до проекту Закону «Про судноплавство на внутрішніх водних шляхах» та інших нормативно-правових актів.
Олексій Вадатурський не з тих людей, котрі зупиняються на досягнутому, хай би яким грандіозним це досягнення не було. За словами голови столичної ОДА Анатолія Присяжнюка, вже проводяться переговори і шукають майданчик для будівництва нового перевантажувального терміналу поблизу Вишгорода на Київському морі.
Тож не за горами час, коли чи з допомогою держави, чи без неї, суднами під нібулонівським прапором кровоносними артеріями дерева-Дніпра знову потече жито-життя.

Коментар
Взірець для майбутніх новобудов
Олександр Шевченко,
начальник Головного управління агропромислового розвитку Київської ОДА:
– Побудову «НІБУЛОНом» нових елеваторів у нашій області я оцінюю дуже позитивно: наявність таких об'єктів безумовно підвищить закупівельну ціну на збіжжя для аграріїв, розширить їх можливості доступу до реалізації продукції. Побудова найкращих в світі технологічних об'єктів стане взірцем для тих, хто буде будувати подібне в майбутньому. У минулому році на Київщині побудовано 11 елеваторів, один з найкращих – нібулонівський, хоча і побудований сербами у Яготинському районі теж дуже сучасний. Наявність таких острівків технологічності створює дух здорового суперництва, школу високої культури праці.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"