Статті

ПЕРШИЙ – ПІШОВ! або Безробітний Дніпро знов стає до роботи

Нинішнього вівторка на Миколаївському суднобудівному заводі ВАТ «Вадан Ярдс Океан» спускали на воду одразу два суперсучасні судна класу «ріка-море»: баржу для вітчизняного замовника і корабель – для іноземного. Для України це безпрецедентна подія, адже і клас суден, і їхня технічна оснащеність відповідають найвищим світовим стандартам. А терміни будівництва взагалі є рекордними.

ImageПодія була традиційно велелюдною, урочистою і яскравою. Розпочалося дійство з мітингу за участю трудових колективів виконавців і замовників, високопосадовців і гостей свята: заступника міністра аграрної політики України Віктора Бойка, голови Миколаївської ОДА Олексія Гаркуші, голови Полтавської ОДА Валерія Асадчева, міського голови Миколаєва Володимира Чайки, президента УЗА Володимира Клименка, а також натхненників події, Героїв України Миколи Романчука, генерального директора ВАТ «Вадан Ярдс Океан», та Олексія Вадатурського, генерального директора ТОВ СП «НІБУЛОН». Після нетривалих промов за флотською традицією шампанське об два новеньких борта розбила хрещена мати кораблів Раїса Вадатурська. За тією ж традицією, шийки від пляшок надійно зберігатимуться у кают-кампаніях суден і слугуватимуть їм своєрідним оберегом і запорукою легкого плавання. 
Корпус танкера-хімовоза з надбудовою для компанії «Ес Ті Ікс Норвей Флоро АС» (Норвегія) є шостим із серії суден, побудованих миколаївським заводом для цієї компанії. Будівництво судна довжиною корпусу 112 м і шириною 18,3 м проводилося відповідно до правил Класифікаційного товариства Дет Норске Верітас. Після підписання акту прийому-передачі корабель буде відбуксирувано до Норвегії для остаточної добудови, після чого він зможе транспортувати наливні хімічні та нафтопродукти.
Першим аграрним судном в історії незалежної України стала несамохідна суховантажна двохтрюмна баржа «НІБУЛОН 001» змішаного плавання класу «ріка-море» довжиною 90 м, шириною - 16 м і водотоннажністю 4,5 тис. тонн для перевезення генеральних і насипних вантажів. Власне, з неї розпочато будівництво власного флоту «НІБУЛОНу». Всього згідно з контрактом для вітчизняного сільгоспвиробника, зернотрейдера і інвестора буде збудовано 24 таких судна. 
Отже новозбудоване судно «НІБУЛОН-001» є реальним втіленням масштабного на теренах України проекту компанії «НІБУЛОН» зі створення власного флоту для перевезення сільськогосподарських культур Дніпром та іншими водними шляхами України. 
Важливо те, що сільгосппідприємство чітко дотримується графіку втілення інвестиційного проекту вартістю $150 млн. До нього входить створення власного флоту з 24 барж змішаного («річка-море») плавання дедвейтом 108 тис. т і 14 морських та річкових буксирів, а також будівництво 7 елеваторів і річкових терміналів. Загальний об'єм для зберігання зерна на першому етапі становитиме 300 тис. т, після введення в експлуатацію другої черги цих підприємств (до 1 липня 2010 року) ємність елеваторів зросте удвічі. Планується, що об'єми перевезень зерна становитимуть понад 1 млн тонн на рік, а також контейнерні річкові перевезення – на рівні 18 тис. TEU (вантажообіг контейнерних одиниць, 1 TEU – еквівалент двадцятифутового контейнера – прим.ред.).
Почесні гості високо оцінили як сам проект, так і його важливість для аграрної галузі, а також для економіки України. 
Олексій Гаркуша, голова Миколаївської ОДА : 
– Приємно відзначити, що останнім часом на Миколаївщині це вже стало доброю традицією – спускати судна на воду. 
Даний проект є позитивним прикладом того, що навіть у непростих економічних умовах можна працювати на так званих «довгих грошах», коли не сьогодні на сьогодні отримується прибуток, а кошти вкладаються в довготривалі проекти. Це забезпечує стабільність в регіоні і у державі в цілому через наповнення бюджетів, організацію робочих місць. Співпраця двох вітчизняних підприємств є яскравим прикладом того, як можна оптимізувати і активізувати спільні можливості і взаємовигідно працювати, а не скиглити, посилаючись на фінансово-економічні труднощі. 
Валерій Асадчев, голова Полтавської ОДА : 
– У минулому році Полтавщина виростила 4,5 млн т зерна, у поточному році плануємо отримати також великий об'єм. Для його зберігання в цьому році ми плануємо збудувати в області 12 найсучасніших потужних елеваторів. З них п'ять належатимуть «НІБУЛОНу», причому два – вздовж річки Дніпро. Відновлення Дніпра як транспортної артерії по суті є унікальною програмою, оскільки є нескінченною, конкурентною для залізничних і автотранспортних перевезень. 
Він також наголосив, що сьогодні Україна є визнаним світовим зернотрейдером, і наявність власного флоту у сільгоспвиробників зміцнить її позиції. Від імені хліборобів Полтавщини губернатор привітав усіх присутніх зі святом і особисто подякував Героям України, керівникам підприємств Миколі Романчуку і Олексію Вадатурському та їхнім колективам за «прекрасний зерновоз», який став завдяки їхнім зусиллям складовою частиною стратегічної державної програми «Зерно України».
Володимир Чайка, мер м.Миколаєва: 
– Сьогоднішній спільний проект – яскравий приклад об'єднання зусиль серпа і молота, прояв справжнього патріотизму не на словах, а на ділі. Це проект, який два Герої України об'єднали в одну загальнодержавну програму будівництва суден, розбудови флоту і вирощування зерна, створення робочих місць. Я гордий з того, що Миколаїв залишається містом-портом, містом корабелів, представників бізнесу, і тих, хто працює на полях нашої України.
Віктор Бойко, заступник міністра аграрної політики: 
– Сьогодні наші сільгоспвиробники і сіють, і збирають, і експортують зерно, і завойовують міжнародні ринки. Яскравим і поки єдиним в Україні прикладом об'єднання усіх цих процесів у єдиний ланцюг є компанія «НІБУЛОН», яка тепер для здешевлення логістичної складової матиме ще власний флот. 
Він пообіцяв, що уряд буде підтримувати це починання і поширювати такий досвід на всю державу. Адже за цим є майбутнє України, яка нині посідає третю позицію серед світових виробників зерна. Причому, на думку заступника міністра, в неї є всі підстави вже в найближчому майбутньому посісти перше місце в цьому процесі. 
Володимир Клименко, президент Української зернової асоціації: 
– Менше трьох місяців тому на цьому підприємстві ми урочисто прикріплювали таблички з нагоди початку будівництва цієї баржі. А сьогодні ми вже спускаємо її на воду. Хочу подякувати заводчанам і аграріям за чудовий подарунок країні – за те, що наш великий Дніпро, сьогодні безробітний, знову стає до роботи. Для аграріїв, які працюють вздовж Дніпра, – це можливість продавати зерно за більш сприятливими цінами, отже дасть можливість розвиватися, вирощувати більше якісного зерна, зміцнювати аграрний потенціал держави і гідно виходити їй зі своїм збіжжям на зовнішні ринки.
Почесна роль ведучого урочистих заходів дісталася господарю суднобудівельного заводу, генеральному директору ВАТ «Вадан Ярдс Океан» Миколі Романчуку. Після привітання і подяки усім причетним до реалізації проектів будівництва суден, він так охарактеризував «зерновоз». «Це не просто баржа, – сказав він. – Це дуже складне судно. Варто відзначити і унікальні, запатентовані люкові закриття, яким немає аналогів, і складне якірно-швартове обладнання. Крім цього, це судно типу «ріка-море». Воно може працювати в льодових умовах... Чи були якісь проблеми? Проблем ніяких. Не вистачає у 24-х годинах ще однієї години. Зараз ми працюємо навіть в неділю», – зазначив Микола Романчук.
Звертаючись до суднобудівників, генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН» Олексій Вадатурський сказав: «Ми разом з вами робимо загальну справу. І я дуже хвилююся. Ми до цього купували трактори і комбайни, будували термінали і елеватори. А тепер я увійшов в роль суднобудівника, і мені це дуже сподобалося. Завдяки цим суднам праця аграріїв стане ще ефективнішою і конкурентноздатною, а у вас буде робота».
Офіційна частина завершилася підписанням у робочому порядку акту прийому-передачі баржі, після якої замовник і виконавець – Олексій Вадатурський і Микола Романчук – відверто спілкувалися з журналістами.
– Вперше за часи незалежності України, – зазначив керівник «НІБУЛОНу», – вітчизняний агровиробник почав замовляти будівництво суден і відтак відроджувати річковий флот держави. Це вкрай важлива справа для України і, передусім, для її агропромислового комплексу. Ми не лише реанімуємо Дніпро як транспортну артерію країни і загалом Дніпровський транспортний вузол. Завдяки здешевленню на 50-70 грн на кожній тонні транспортних видатків при доставці зернових та олійних культур до портів економічний ефект для аграріїв центральних регіонів, які збирають близько 15 млн тонн збіжжя, складе майже 750 млн гривень! І це без жодних дотацій з боку держави! Ми піднімемо ринок: інші елеватори змушені будуть переглядати розцінки на свої послуги і умови їх надання, а сільгоспвиробники працюватимуть над якістю зерна заради більш високих цін реалізації своєї продукції. Ми підрахували, що завдяки нашому проекту АПК щороку додатково отримуватиме близько 4 млрд грн. 
Створивши власний флот, «НІБУЛОН» значно здешевить логістику. Найбільше виграють агровиробники Черкаської, Полтавської, Дніпропетровської, Київської та Запорізької областей, територією яких пролягає Дніпровський транспортний вузол. Закупівельні ціни у цих регіонах наблизяться до цін морських портів України, а витрати на перевезення сільськогосподарської продукції значно скоротяться. Крім того, суттєво розвантажаться наземні вітчизняні транспортні магістралі.
Так, водотоннажність нового судна становить 4,5 тис. тонн, сучасна вантажівка перевозить 25 тонн зерна, залізничний вагон – 60 тонн. Отже одна така баржа здатна знизити навантаження на автошляхах на 180 зерновозів і на 75 вагонів – на залізниці. Відтак транспортники будуть змушені знижувати ціни на свої послуги за умов конкуренції. Від цього, знову таки, сільгоспвиробники тільки виграють.
– Позиція нашої компанії, – наголосив генеральний директор, – працювати в тих регіонах, а сьогодні це вже 10 областей України, куди нас запрошують. Чи то власники земельних паїв, які пропонують взяти їхню землю в оренду, чи то сільгоспвиробники, яким ми надаємо якісні послуги. У такий спосіб ми допомагаємо регіонам демонополізувати наявний зерновий ринок, пропонуємо реальні ціни за збіжжя.
До речі, ми єдина в Україні компанія, яка відкрито на своєму Інтернет-сайті щотижня оприлюднює закупівельні ціни і умови прийняття зерна всіма елеваторами. Ці гроші ми платимо безпосередньо сільгоспвиробникам. Завдяки такій відкритій політиці і багаторічному досвіду роботи на зовнішньому ринку наша компанія виграє тендери на поставку зерна до багатьох країн світу.
Отже, у подальших амбітних планах «НІБУЛОНа» – використання власного флоту для доставки сільгосппродукції через річку Волгу та Каспійське море до Ірану або цим же шляхом з Казахстану до України, а також через Чорне море до Туреччини та Єгипту. В перспективі також – транспортна доставка через Дунай до країн Центральної Європи. 
Олексій Вадатурський також підкреслив важливість підтримки держави у реалізації цих проектів – особливо у питаннях, які належать виключно до її компетенції. Передусім, необхідно провести днопоглиблювальні роботи на річці Дніпро в районі Дніпропетровська – через недостатню глибину річки судна йтимуть до цього місця напівзавантежені. «Ось куди слід скерувати зібрані державою канальні та інші збори, а не на поглиблення малоперспективного каналу «Дунай-Чорне море». Адже за роки незалежності України Дніпро обмілів на 1 метр», – відзначив генеральний директор. 
За словами Олексія Вадатурського, прем'єр-міністр України Юлія Тимошенко, під час робочого візиту на Полтавщину 10 серпня, особисто передала вітання та подяку працівникам двох підприємств – аграріям і корабелам, висловивши свою підтримку їх ініціативній та наполегливій праці. (Вітання надіслав також міністр промислової політики України Володимир Новицький – ред.).
В реалізації інвестпроекту беруть участь вітчизняні проектанти, постачальники металу, суднобудівники, будівельники тощо, а це суттєво сприяє розвитку вітчизняної економіки. 
Олексій Вадатурський відзначив також високий авторитет компанії на світовому фінансовому ринку. Адже, попри нинішню економічну кризу, купівлю сучасного обладнання фірми CIMBRIA UNIGRAIN A/S для будівництва 7 елеваторів та річкових терміналів забезпечує Експортно-кредитний фонд Данії – під гарантії уряду Данії. Кредит у розмірі 20 млн євро під прийнятні відсоткові ставки надано на 5 років. Уряд Данії навіть на 95% покриває страховку за цією фінансовою операцією. Французький банк BNP Paribas SA вже виділяє відповідні кошти. В кредитуванні інвестпроекту беруть участь також інші визнані у світі відомі фінансові структури. 
– Все це свідчить про бездоганну кредитну історію нашої компанії, про належне виконання усіх взятих на себе фінансових зобов'язань, про високий авторитет компанії. Тобто, світова фінансова криза у таких питаннях – для нас не перешкода, – впевнений генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН». 

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"