Статті

У АГРОБІЗНЕСІ ПОТРІБНЕ ДАЛЕКОГЛЯДНЕ ПЛАНУВАННЯ

Компанії АМАКО завжди є що запропонувати вітчизняним аграріям. А обличчю компанії – її генеральному директору Віталію Скоцику – завжди є що сказати. До того ж, розповідає він цікаво і популярно, та й не тільки про свою компанію. Тож не дивно, що на будь-яких заходах навколо пана Віталія завжди збирається багато журналістів. Не стала виключенням і XXI Міжнародна виставка-ярмарок «Агро-2009». Перехресний «обстріл» журналістськими запитаннями та влучні відповіді на них керівника АМАКО ми пропонуємо вашій увазі.


Image– Віталіє Євстафійовичу, як Ви оцінюєте нинішню діяльність компанії. Чи змінились якось пріоритети, напрями вашої роботи?
– Компанія АМАКО на сьогодні, як завжди, пропонує комплексні рішення для сільського господарства, які охоплюють усі складові аграрного виробництва. Наша цьогорічна експозиція на «Агро-2009» цілком відбиває нинішній стан компанії. Порівняно з минулим роком експозиція збільшилася вдвічі. Ми, мабуть, одна з небагатьох компаній, яка цього року нарощує свою присутність в усіх регіонах України. Наприклад, на наступний рік вже заплановано будівництво як мінімум трьох сервісних центрів.
Ми не перший раз проходимо кризу в країні. Якщо бізнес компанії побудований не лише на принципі «купи дешевше-продай дорожче», а на поставці, наприклад, високоякісних насіння, засобів захисту рослин, добрив як складових високих агротехнологій, і крім того вона має добре розвинену сервісну службу, то така компанія здатна пережити будь-яку кризу. Звичайно, продажі техніки суттєво падають, проте зростає попит на запасні частини і технічне обслуговування. Тобто, люди менше купують нове і більше ремонтують наявне обладнання. В радянські часи в Україні працювала система «Сільгосптехніка», в якій було залучено понад 350 тисяч осіб. Ми використовуємо той же принцип, тільки зі значно меншою кількістю людей: ми ремонтуємо і постачаємо запасні частини практично до усіх видів іноземної техніки, яка представлена в країні. Це дає нам змогу впевнено триматися на плаву і чекати поки продажі техніки підуть вгору. До того ж, важливе й уміння правильно підібрати техніку для продажів: зараз більше купують ґрунтообробну і посівну техніку і менше енергетичні агрегати.
Чим більш складні економічні умови, тим більше виробники концентруються на технологіях, які дають змогу економити і одночасно дають прибуток. Звісно, всі ці технології потребують інвестицій, які наразі знайти дуже важко. Разом із тим, ті люди, які долучились до високих технологій, уже не відходять від них, адже бачать реальні прибутки і реальну економію. Тож багато в чому наша компанія тримається також завдяки постійним клієнтам. 
– Чи сильно, на Вашу думку, криза вплинула на аграрний сектор?
– Звичайно аграрії сьогодні мають певні проблеми, проте сільське господарство наразі – одна з небагатьох галузей, яка демонструє нормальну поступальну динаміку, і за підсумками першого кварталу має зростання. По-перше, ми мали великі залишки зерна минулорічного врожаю. По-друге, поки що спостерігаються позитивні тенденції щодо попиту на зернові та олійні культури – ціна на ріпак і ячмінь цього року у валюті вища. Такі тенденції дають змогу аграріям оптимістичніше дивитися на результати своєї майбутньої роботи.
– Чи не мають аграрії заборгованості перед компанією? Адже криза все ж таки відчутно вплинула на гаманці виробників. 
– АМАКО – дуже консервативна компанія. І, мабуть, цей консерватизм є причиною того, що ми, повторюся, цього року представлені на виставці вдвічі ширше. Ми ніколи не роздавали пропоновані продукти. Компанія завжди шукала схеми, якими гарантувала собі оплату, а покупцю доступність. Минулого року дебіторська заборгованість компанії становила лише 0,5% від загальних продажів. І, я вважаю, що це дуже добре, коли ні у кого немає потреби ховати очі при зустрічі. 
– Поясніть, будь ласка, про які саме схеми йдеться? 
– Звичайно, нинішні високі кредитні відсотки і жорсткі умови отримання кредиту відіб'ються на купівельній спроможності аграріїв, але АМАКО завжди є що запропонувати натомість. Наразі ми пропонуємо три схеми.
Перша – це програма фінансового лізингу, яку ми розробили з одним із наших партнерів. За нею замовник може сплатити 20-25% вартості покупки і отримати техніку під 5% річних. Це реальна програма, яка вже працює. Може, на перший погляд, перший внесок і видається великим, проте на сьогодні 5% – це дуже приваблива відсоткова ставка. Програма зорієнтована на господарства будь-якого типу. Єдина умова – вартість кредиту, має бути не меншою 10 тис. євро. Значний мінус цієї схеми у тому, що вона прив'язана до валюти, тож приваблива ставка іноді нівелюється курсовою різницею.
Є багато господарств, які підходять до збирання, продавши за ф'ючерсними контрактами свій ріпак або ячмінь. Для таких аграріїв ми пропонуємо програму «3-5-7». Тобто, зробивши 30% передоплати, господар бере комбайн на 3 місяці в оренду з викупом, збирає ним врожай, продає, розраховується за решту, і отримує техніку у власність. Якщо вноситься 50%, то працює програма «5» – аналогічна схема на 5 місяців. Тобто «3-5-7» – це об'єднана програма лізингу і розстрочки.
І третє, що ми пропонуємо, це послуги департаменту агропродукції, який почав працювати минулого року. Аграрій може розрахуватися за будь-які складові агротехнологій (за все, що ми поставляємо – техніку, насіння, засоби захисту рослин) продукцією власного виробництва на умовах ф'ючерсу за конкурентними цінами. Ми колись думали, що це не наш бізнес, але за нинішніх умов цей напрям також дає змогу рухатися вперед, знаходити нових та утримувати постійних клієнтів. Це зацікавлює виробників працювати саме з нами, а не продавати невідомо кому і чекати, поки прийдуть гроші. Хочу підкреслити, що маючи налагоджені міжнародні зв'язки, ми експортуємо цю продукцію. А це дає змогу без курсових втрат гасити наші валютні зобов'язання.
– Які новинки представила компанія на «Агро-2009»?
– Ми постІйно покращуємо свій продуктовий ряд. Обов'язково щороку додаємо поставників і постійно ведемо роботу із вже працюючими з нами поставниками для того, щоб продуктовий ряд був оптимальним. Крім того, розвиток технологій не стоїть на одному місці, тому кожного року з'являються нові технологічні рішення. На цій виставці ми представляємо нову лінійку тракторів Массей Фергюсон, які відрізняються від попередників тим, що мають більшу потужність з меншою витратою пального. До нової серії тракторів долучається нова лінійка зернозбиральних комбайнів Массей Фергюсон – це, знову ж таки, більша потужність, менша витрата пального, більша ефективність. Як не дивно, але ціна у валюті цього року навіть нижча завдяки тому, що АМАКО домовляється із заводами-виробниками, які мають певні залишки техніки з минулого року.
– Як Ви оцінюєте дії влади щодо захисту українського ринку, підтримки вітчизняних виробників сільгосптехніки?
– Наслідки деяких рішень можуть мати зовсім не ті результати, які від них очікували.  Великий та середній бізнес дуже уважно оцінює середовище, в яке збирається заходити. І ось, наприклад, представник такого бізнесу бачить інформацію, що сьогодні в Україні встановлюють 13% митні ставки на складові аграрного виробництва, а через два тижні їх уже знімають… Людям дуже важко передбачити ситуацію, їх це відлякує. Я думаю, що після подібних заяв чи рішень ми втрачаємо дуже багато тих, хто навіть в кризовій ситуації згоден був інвестувати в Україну.
Щодо підтримки вітчизняних виробників техніки для АПК, то в Росії, наприклад, наразі дотується лише техніка, вироблена в державі. Разом із тим відбуваються процеси, які дадуть змогу здійснювати державну підтримку й при купівлі іноземної техніки, яка не виробляється в РФ. Це можливо зокрема шляхом залучення до кредитування через державні фінансові установи коштів країн, в яких виробляється техніка. В цьому разі продажі сільгоспмашин іноземного виробництва не вимивають державні фінанси.
– На цей рік АМАКО мала багато планів щодо напряму зі зберігання зерна. Чи справдилися вони?
– Проекти із зернозберігання – один з напрямів, який не втратив руху порівняно з минулим роком. Наші підрозділи, які займаються силосами, елеваторами або зерносушарками працюють зараз на повну потужність. Замовлення йдуть постійно.
Зараз ми починаємо великий проект в Криму, який плануємо закінчити до лютого наступного року. Хоча найбільшою популярністю користуються невеличкі елеватори на 5-15 тис. тонн, які швидко окуповуються. Наприклад, сушарка Brock SQ16Е окуповує себе за півтора місяці під час жнив.
– АМАКО представляє техніку й обладнання і для тваринництва. Які, на Ваш погляд, перспективи цієї галузі в Україні? 

 Image

«Діти допомагають дітям»
Під такою красномовною назвою компанія АМАКО разом з учнями навчальних закладів з різних регіонів України продовжує благодійну акцію, започатковану в березні місяці 2009 року. В рамках акції усі прихильники дитячої творчості та таланту можуть придбати витвори мистецтва, зроблені дитячими руками. Отримані від реалізації дитячих творів кошти АМАКО перераховує у Великомежирицьку спеціалізовану загальноосвітню школу-інтернат, що на Рівненщині.

– Нині галузь у катастрофічному стані. Наразі в світі існує три шляхи, як можна розвивати тваринництво.
Перший – це високі дотації. Ні для кого не секрет, що середньостатистична корова в Європі отримує на день дотацій більше, ніж середньостатистичний український пенсіонер на місяць. Але там аграрне виробництво становить 1-1,5% від ВВП країни. Тобто основні економічні галузі можуть дотувати сільське господарство. У нас за минулий рік сільське господарство становило 17,7% ВВП. То звідки ж брати кошти на його дотування?
Другий варіант, яким пішли наші сусіди – Росія, Білорусь, Казахстан – це довгострокові програми підтримки. 7-8 років тому вони почали інтенсивне кредитування тваринництва. Вони зробили довготермінові безвідсоткові програми кредитування. Переважно, це були семирічні програми при терміні окупності проекту у п'ять років. Також тваринництво в цих країнах підтримується через систему агролізингу, який в Україні практично не працює.
Ще один шлях розвитку тваринництва, яким пішли США, Китай, Бразилія – це промислове виробництво біопалива з кукурудзи і ріпаку. При цьому на виході крім біоетанолу отримують високопродуктивні кормові залишки.
Тобто є кілька шляхів, але вони потребують стратегічного державного рішення.
Однак, безумовним є те, що агровиробники, які паралельно із рослинництвом розвивають тваринництво, диверсифікують ризики цінових коливань на рослинницьку продукцію, та, в кінцевому підсумку, підвищують ефективніть вирощування сільгоспкультур, використовуючи їх як корми для власної худоби. Тому на тваринницьке обладнання є стабільний попит, і цей напрям ми не збираємось згортати.
– Які прогнози на завершення 2009 року для компанії?
– За обсягами продажів ми додали порівняно з 2007 роком, але зменшили порівняно з 2008-м. Думаю, на такому рівні ми й завершимо 2009 рік. Але, якщо чесно, я про цей рік вже не думаю – для мене він вже завершився. В такому бізнесі, як наш, потрібне планування далеко наперед.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"