Статті

ПОКИ ВИ МОВЧИТЕ, В ІНТЕРНЕТІ ВАС НЕМАЄ, АБО ЯК ПРОДАВАТИ ПРОДУКТИ ОНЛАЙН

Карантин змінює звичні правила й усталені торговельні відносини. Добре це чи погано, але значна кількість покупців через закриття ринків переорієнтувалася на онлайн-закупівлі продуктів харчування і невідомо, чи повернуться вони, так би мовити, у світ реальних покупок.

Адже напрочуд зручно, не відриваючи тушку від дивану, отримати замовлення, у пошуках якого довелося б витрачати час на супермаркет. До того ж зараз це відносно дешево — на фоні карантину сервіси доставки, переважно наїдків, полізли як гриби після дощу. І конкуренція примушує їх тримати помірні ціни. А від комфортної дешевизни люди просто так не відмовляються! Відтак і фермерам слід не втрачати свого і орієнтуватися на онлайн-аудиторію.

Про нюанси і підводні камені такої торгівлі розповіла Інна Андрєєва — засновниця сервісу доставки фермерських продуктів «REVEN LAVKA», організаторка фермерського маркету «CRAFT.MARKET» на вебінарі «Локальний фермер online. Як продавати продукти в мережі Інтернет». Звісно, це не можна назвати докладною інструкцією, як успішно торгувати в Інтернеті, проте надана інформація правдива, адже надходить безпосередньо від учасника такої торгівлі.

Отже, карантин став значним каталізатором продажів продуктів у мережі Інтернет. Туди вимушені податися навіть ті, кого цілком задовольняли результати продажів на ринку.

Першим правилом успішної інтернет-торгівлі є безпосередня наявність фермера в мережі, наголосила доповідачка. «Просто завести сторінку у Фейсбук чи Інстаграм вже недостатньо. Ми в своєму проекті використовуємо 6 каналів продажів, щоб отримувати онлайн-замовлення», — говорить вона.

Серед таких каналів — власний сайт, соціальні мережі, маркет-плейси (такі як olx, rozetka, prom, bigl тощо), месенджери Вайбер/Телеграм, youtube, пошукові системи.

Наявність сайту підвищує рівень довіри клієнта до виробника. Активність у соціальних мережах роблять клієнта більш лояльним до продукту, маркет-плейси, у свою чергу, це не лише канал продажів, а й спосіб просування сайту в мережі Інтернет.

На думку доповідачки, обов'язково потрібно розмістити інформацію про себе у месенджерах, соціальних мережах, на маркет-плейсах і на власному сайті.

Месенджери — швидкий доступ до клієнта

Месенджери — на сьогодні найбільш швидкий інструмент, через який можна розмістити інформацію про себе в Інтернеті. І вони дають реальні продажі.

Але слід враховувати негативну тенденцію, коли продавці залучають до Вайбер- або Телеграм-груп усіх, до кого дотягнуться. В результаті виходить справжній базар і відповідні базарні відносини. «Від яких справжній клієнт, який платить гроші, буде відписуватися. Тому створити власний канал у месенджерах потрібно, але тільки для клієнтів або людей, які будуть лояльні до вашого бренду», — запевняє пані Інна. З її досвіду, аудиторія Вайбер більш проста, більш активна, з меншим середнім чеком. У Телеграм аудиторія більш «просунута», більш вимоглива, але з більшим середнім чеком.

Щоби створити канал просування у месенджерах, слід зробити кілька простих кроків. Спочатку потрібно створити спільноту у Вайбер/Телеграмі і наповнити її інформацією про продукт та про вас. Далі слід сформувати посилання на спільноту і звернення до клієнта. Потім це звернення з запрошенням долучитися до спільноти слід розіслати клієнтам або майбутній цільовій аудиторії. Наприклад: «Доставка фермерських продуктів. Вступайте в спільноту та отримуйте свіжі продукти від фермерів у будь-який зручний час. /Посилання на вступ до спільноти/».

Члени спільноти будуть отримувати будь-яку вашу інформацію про продукти, акції, знижки, розпродажі тощо, які ви розмістите в цій спільноті.

Доповідачка також застерегла від реклами таких спільнот у інших месенджерових спільнотах за принципом «ти рекламуєш мою спільноту, а я твою», бо таким чином до них може бути залучена нецільова аудиторія, а отже спільнота знову-таки перетвориться на базар у поганому сенсі цього слова. Крім того, таким чином до спільноти легко залучити конкурентів, які, якщо й не будуть шкодити, матимуть змогу отримувати вашу бізнес-інформацію.

За її спостереженнями, Вайбером зараз більше користується середня і південна частина України, Телеграму віддають перевагу великі міста, західна частина Україна.

Щодо вікової категорії — молодь до 30 років також більш активно користується Телеграмом.

Фейсбук чи Інстаграм?

ПросуваннЯ своєї продукції у соціальних мережах віднімає досить багато часу. Тому користувачі зазвичай обирають якусь одну мережу. Втім, доповідачка радить завести і аккаунт в Інстаграм, і бізнес-сторінку у Фейсбук. Причому це має бути саме бізнес-сторінка компанії, а не група, яка виконує дещо інші функції і не просувається зовсім. Далі слід зв'язати аккаунт в Інстаграм зі сторінкою в Фейсбук, це дозволить розміщувати однакову інформацію в двох мережах швидше.

Зекономити час, радить пані Інна, можна також на розміщуваних фото — вони не завжди мають бути виконані професійним обладнанням (це клопіт із передачею файлів на комп'ютер і подальшим їхнім розміщенням у мережі, фото з телефону розмістити простіше). Головне, щоб контент постійно оновлювався.

Просувати сторінку у Фейсбук ідеально за рахунок заходів. Це може бути, наприклад, дегустація якогось продукту. Нехай навіть саму дегустацію відвідає лише 20 осіб, водночас побачить пост про сам захід значно більша кількість людей, таким чином вони дізнаються про вашу компанію і, можливо, запам'ятають її.

Для ферми таким заходом, наприклад, може бути онлайн-екскурсія за допомогою відеотрансляції, яку також дозволяє робити Фейсбук. Нічого — крім сучасного телефону, стабільного з'єднання з Інтернетом і бажання — для цього більше не треба. Тобто слід створити такий захід у мережі з оголошенням про трансляцію і попросити друзів і підписників поширити його. Або ж це можуть бути якісь конкурси, розіграші, семінари, лекції — все, що підкаже вам ваша фантазія.

Також доповідачка радить не дуже засмучуватися щодо незначної кількості лайків і коментарів під такими заходами. «Молодь більш схильна до активності у соціальних мережах. Вони більше коментують, більше оцінюють. Але це зовсім не означає, що старші люди, на яких, наприклад, може бути зорієнтований ваш продукт, не бачать цей захід, вони просто не витрачають час на лайки і коментарі. Вони просто приходять і покупають», — поділилася І. Андрієнко.

Також вона зазначає, що Інстаграм більше зорієнтований на молодь, а Фейсбук на людей 30+, при цьому комерційні інструменти просування продукту у Фейсбук коштують значно дешевше.

«Щоби почати продавати в Інтернеті, потрібно визначитися з тим, хто є вашою цільовою аудиторією. Охопити усіх просто неможливо. Коли портрет клієнта буде готовий, ви зрозумієте, де саме цього клієнта слід шукати і які інструменти для цього використовувати», — говорить вона.

Маркет-плейси

Або ж торговельні майданчики в Інтернеті — це більше інструмент для В2В-продажів (бізнес-бізнесу). Для великого гуртового продажу доцільно розміщуватися на таких майданчиках, як olx, prom, bigl тощо. «Можу сказати, що я, як власниця бізнесу, саме там шукаю продукцію», — запевнила пані Інна. Для дрібногуртової торгівлі підійдуть сайти доставки продуктів.

Дедалі більшої популярності набувають спеціалізовані спільноти/сайти. Наприклад, фермерські — для продажу і органічної продукції і товарів для її вирощування. На таких майданчиках також слід розміщувати інформацію, якщо ваш бізнес відповідає напрямку сайту.

Власний сайт

Краще замовити сайт у розробників, але потрібно мати чітке уявлення, для чого він вам потрібен — цю інформацію розробник вам не дасть, бо це ваш бізнес.

Створення сайту може не коштувати взагалі нічого, крім купівлі доменного імені. Адже зараз існує багато онлайн-конструкторів, за допомогою яких більш-менш підкована людина може створити власний сайт. Це, наприклад, wordpress, tilda, wix. За словами доповідачки, один з її сайтів був збудований саме на безкоштовному конструкторі власноруч за одну ніч, і лише за два роки ведення бізнесу його вирішили оновити і віддали на розробку програмістам. «Моя порада — спочатку створіть сайт самі, зрозумійте що вам треба від цього сайту, сформулюйте чітке технічне завдання, і лише потім витрачайте кошти на розробку. Якщо ви маєте 50-100 позицій, або ж взагалі монопродукт, то це зробити дуже просто», — радить господиня. Але сайт у будь-якому випадку потрібен, оскільки його наявність, як і активність у соцмережах, дуже сильно впливають на бажання ймовірного покупця купити саме ваш продукт.

Про що писати в соцмеражах і месенджерах?

Що бІльше інформації про продукт, то легше ухвалити рішення покупцю. Можна, наприклад, розміщувати інформацію на кшталт «у нас з'явився свіжий салат», «у нас з'явився новий сорт меду», «достигала така то ягода», «а цю ягоду ми завтра будемо відправляти, ви також можете замовите».

Поки ви мовчите, в Інтернеті вас немає. «Може, у клієнта є така думка, купити продукт, що ви виробляєте. Але у нього немає часу, він забув. Ви про себе не нагадали, і він не купив у вас, але купить десь ще, бо купувати будуть у того, хто пропонує», — говорить вона.

Готові рішення

ГоворЯЧи про комфорт, слід згадати і готові рішення. Це можуть бути всілякі продуктові набори, де клієнта не просять придумати, що йому потрібно (він, може, і сам цього ще не знає), а вигадують за нього це самі. Наприклад, борщовий набір, набір м'яса під пиво, набір для різноманітного меню на три дні чи щось таке.

Так, існують покупці, яким потрібно обрати самому, але є і ті, кому чим менше рухів, тим комфортніше. Тож в асортименті мають бути і набори, і окремі продукти.

* * *

Отже, підсумовуючи, Інтернет це велике інформаційне поле, де що розлогіша ваша присутність, то більше про вас знають. Тому чим більше каналів ви зможете задіяти, тим більша буде пізнаваність вашого товару або бренду.

Однак це і великий шмат роботи, тому обирати майданчики для торгівлі слід з урахуванням власних сил на підтримання контенту на таких майданчиках і власної цільової аудиторії.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"