Статті

АВТОМОБІЛІ МАЙБУТНЬОГО З МІСТА НАЙБІЛЬШИХ ВИНАХІДНИКІВ У СВІТІ

Ейндговен у Нідерландах визнаний найвинахідливішим містом у світі за версією таблоїда Forbes, а також центром інновацій та творчості. Завдяки такому цілком заслуженому титулові Ейндговен часто потрапляє в заголовки провідних світових ЗМІ, і відтак розробки тамтешніх геніїв стають здобутками людства.

Доброї слави місто зажило насамперед завдяки винаходам студентів з Ейндговенського технологічного університету. Заклад було засновано 1956 року, і він став другим технічним університетом в Нідерландах. Серед його викладачів і випускників чимало наукових зірок зі світовим ім'ям. Девіз вишу: Mens agitat molem (Дух рухає матерією).

Сонячна Stella

Талановиті винахідники з цього університету ще 2013-го приголомшили світ розумною автівкою Stella на сонячних батареях. Та перша Stella — не просто автівка, а сімейний автомобіль, що здатен проїхати понад 1000 км на одній зарядці.

Stella була створена командою Solar Team Eindhoven із 20 студентів, які вірять, що електрична мобільність — це майбутнє, і що їхня платформа мобільності перетворить суспільство до невпізнаваності.

Ця розробка була створена для участі у міжнародних змаганнях World Solar Challenge 2013*.

За два роки студентська команда запропонувала для участі в змаганнях World Solar Challenge 2015 оновлену версію своєї розробки — Stella Lux, і знову сонячна автівка перемогла в цьому ж класі, залишивши далеко позаду японських розробників, що посіли друге місце.

Обидві «Стелли» є настільки ефективними, що насправді генерують більше енергії (навіть в умовах Нідерландів), ніж споживають упродовж року! Надлишок сонячної електроенергії може бути проданий в енергосистему країни та мати сприятливий вплив на суспільство.

По-справжньому інноваційний автомобіль, Stella Lux має розумну геолокаційну систему, збирає екологічні дані та підключається до інших автомобілів та смартфонів, щоб створити єдиний надійний енергоефективний простір.

* * *

Коли ви замислюєтесь про автомобіль, то навряд першою на думку вам спадає концепція сталого розвитку, або sustainability (англ.).**

Дедалі активніше переходячи на електричне живлення, машини все ще залишаються виготовлені з металу і пластику. Та студенти з Ейндховенського технологічного університету вирішили і цю проблему, першими запропонувавши світу біокомпозитні автівки з льону і вторсировини з океану.

Перший зразок — легковик Lina, вони продемонстрували людству 17 травня 2017 року.

Льон, зазначають розробники, є чудовим матеріалом із напрочуд міцною структурою. Якщо волокна укласти поперечно і спресувати, отримані панелі мають міцність схожу до вуглецевого волокна і алюмінію, які широко використовуються в автопромисловості. Вуглеволокно і алюміній легкі, але для їхнього виготовлення потрібно в шестеро більше енергії, ніж для виробництва сталі. Тому льон — цікава альтернатива: виробництво потребує небагато енергії, проти алюмінію та вуглеволокна, і це поновлюваний матеріал — росте по всій Європі, включаючи Нідерланди. Більше того, він легкий і може бути перероблений.

Кузов та салон біокомпозитного автомобіля Lina складається з біоматеріалів, в шасі поєднані біокомпозит та біопластик, який має стільникову структуру, або PLA, використовується як основний матеріал і повністю виготовляється з цукрових буряків. Він обкладений біокомпозитними листами, створеними на основі льону. За співвідношенням міцності і ваги біокомпозит можна порівняти зі звичним склопластиком, але біокомпозит набагато стійкіший.

Автомобіль працює на електроенергії та має загальну вагу 300 кг.

Lina сертифікована Нідерландським транспортним управлінням як придатна для їзди і підходить для перевезення чотирьох людей. Це міський автомобіль, що здатен досягти швидкості 85 км/год.

Хоча студенти продемонстрували, що можна побудувати машину з біологічних базових матеріалів, навряд чи автомобільна індустрія одразу підхопить цю ідею. Однак за біокомпозитними автомобілями майбутнє, впевнені молоді науковці. Тому продовжують працювати в цьому напрямку.

* * *

У середині січня 2020 року вони презентували дизайн свого вже шостого автомобіля — Luca. Цей транспортний засіб виготовлений із льону та вторинної пластмаси, виловленої зі світового океану.

Цього разу метою винахідників було використати якомога більше матеріалів, які традиційно вважаються сміттям і мають бути викинуті.

Отже, шасі складатиметься з біокомпозиту, виготовленого з льону та переробленого поліетилену (ПЕТ) та поліпропилену (ПП) прямо з океану. Передня і задня частина шасі — з переробленого алюмінію.

Кузов автомобіля являтиме собою новинку — він зроблений із нещодавно розробленого у співпраці з ізраїльським стартапом UBQ матеріалу, що включає пластикову добавку з побутових відходів, яку змішують з переробленим ПП.

У машині є місце для двох людей. Очікується, що Luca також буде дуже ефективним, оскільки планується використовувати мотори, розміщені безпосередньо в колесах. Це зменшує великі втрати в приводі. Два електродвигуни матимуть загальну потужність 15 кВт і живитимуться від 6 модульних батарей. Їх можна легко замінити повними пакетами або навіть більш сучасними акумуляторами за новою технологією, якщо така буде доступна в майбутньому.

Автомобіль має бути готовий влітку 2020 року до промо-туру. Коли Лука буде готовий, команда хоче отримати номерний знак для автомобіля, таким чином легалізувавши його. Під час випробування автомобіль оцінюватиметься за надійність та безпеку. Зробивши Luca легальним, команда хоче показати, що вже може будувати справжні машини на надійній основі для великих доріг.

* World Solar Challenge 2013 — була однією з дворічних серій перегонів автомобілів на сонячних батареях, її маршрут становив 3022 км через австралійську глибинку. Всього змагалось 37 команд, з яких 16 дійшли до фінішу. Було три класи: Cruiser (крейсер), Challenge (виклик) та Adventure (пригоди). Клас «крейсер» виграв Ейндховенський технологічний університет із Нідерландів; клас «виклик» — Nuon Solar Team із Нідерландів; клас «пригоди» — команда Aurora з Австралії.

** Цю концепцію спрямовано на задоволення потреб сучасності без шкоди для здатності майбутніх поколінь задовольняти їхні потреби. Концепція sustainability складається з трьох стовпів: економічного, екологічного і соціального — також неофіційно відомого як прибуток, планета і люди.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"