Статті

ОЛЕКСІЙ ВАДАТУРСЬКИЙ: «ЯКЩО МАЄШ МЕТУ І ЗГОДЕН ПРОЙТИ КРІЗЬ БУДЬ-ЯКІ ВИПРОБУВАННЯ — МОЖНА БАГАТО ЧОГО ДОСЯГТИ!»

З такими словами звернувся до численної аудиторії бізнесменів із досвідом і тих, хто лише наважився зробити перші самостійні кроки в бізнесі, фундатор і беззмінний генеральний директор ТОВ СП «НІБУЛОН», Герой України Олексій Вадатурський під час форуму аграрних премудростей («AGRI Wisdom Summit»), що днями пройшов у Києві. Насамперед він висловив вдячність організаторам за запрошення і зазначив, що завжди із задоволенням виступає перед зацікавленою аудиторією. Наводимо тези його виступу від першої особи.

— Я взяв за правило виступати і спілкуватися українською мовою. Бо я є патріотом України. Я народився в українському селі і з дитинства говорив українською, і після Революції Гідності знову повернувся до рідної мови. Звик мати свою точку зору і свої переконання в будь-якій ситуації. І це свідоме рішення говорити українською було підтримано всією командою компанії «НІБУЛОН».

Мета мого виступу сьогодні — довести власним прикладом, чого може досягти звичайна людина, а я людина з села, яка має честь і гідність і поставила собі за мету зробити життя кращим для своєї родини, для своєї країни, створити успішний бізнес. Найголовніше — залишатися чесним перед собою, перед людьми, перед країною.

Наша компанія є однолітком незалежної України. І починалася вона з того, що я і ще декілька однодумців зробили крок із державної служби фактично в нікуди. Ми вирішили, що настав час будувати свій незалежний і чесний бізнес.

Поступ «НІБУЛОНа»

— За 28 років роботи «НІБУЛОН» із 7 ентузіастів виріс до 7-тисячного колективу працівників. У тому числі майже 1000 фахівців працює на суднобудівному заводі «НІБУЛОН», і ця кількість становить близько 20% усіх працівників вітчизняної суднобудівної галузі.

Ми є одним із найбільших стовідсотково вітчизняних інвесторів — за цей період в економіку України інвестовано $2,2 мільярди. Лише за 2018-2019 роки у вигляді податків і зборів нами сплачено 1,55 млрд грн. Від часу створення ми перебуваємо на загальній системі оподаткування, і 2018-2019-го податок на прибуток компанією «НІБУЛОН» сплачено в сумі 286 млн грн.

Наша компанія є вітчизняним агровиробником, експортером і суднобудівником. Нині ми представлені в 13 регіонах України. Нами створено 22 виробничі філії, які обробляють понад 83 тис. га землі, й у нас укладено договорів оренди з понад 35 тис. власниками землі. Нами з нуля побудовано 27 сучасних високотехнологічних перевантажувальних річкових терміналів і комплексів з приймання, зберігання і відвантаження зернових та олійних культур. Загальна потужність одночасного зберігання зерна є найбільшою в Україні і становить наразі 2,1 млн тонн.

Майбутнє — за річковими перевезеннями

— Ми з вами аграрії і знаємо, як стрімко розвивається аграрний сектор України, рік від року зростає урожайність зернових. Ми говоримо про необхідність розвитку логістики і потерпаємо через поганий стан доріг, нарікаємо на роботу залізниці і водночас маємо Дніпро — природний автобан, який не використовуємо в повній мірі. Річкові перевезення є порятунком для багатьох країн, це більш економічний та екологічний порівняно з автомобільним і залізничним вид транспорту.

Тому від 2009 року «НІБУЛОН» почав методично шукати шляхи, як зробити ефективними річкові перевезення внутрішніми водоймами, ми розпочали масштабний інвестиційний проєкт з відродження Дніпра і Південного Бугу як судноплавних транспортних артерій. За цей нетривалий проміжок часу ми збудували сучасний власний флот із 77 суден, і він, без сумніву, є найкращим флотом України. Торік в нашому рідному Миколаєві ми влаштували для людей перший в історії України парад у дії — парад всієї лінійки флоту української компанії, збудованого на українському підприємстві українськими руками з українського металу, який працює на українських річках під українським прапором!

Завдяки нашій наполегливості і всупереч спротиву чиновників різних рівнів усіх часів лише в період навігації 2019 «НІБУЛОН» транспортував річками 3,8 млн тонн вантажів, а за роки дії проєкту ми перевезли річкою більше 10 млн тонн вантажів.

Про флот аграрної компанії

— У рамках цієї програми ми взяли на свої плечі відновлення судноплавства на 134-кілометровій ділянці річки Південний Буг, від 2016-го ми в декілька етапів самостійно розчистили і провели днопоглиблення — від Вознесенська до гирла. Для цього нам знадобилося створити власний технічний флот. Ми збудували на Південному Бузі два перевантажувальних термінали (філії «Новоодеська» і «Вознесенська») і перевезли цією річкою 1 млн тонн вантажів.

Сьогодні ми є лідером в Україні з річкових перевезень, втім починали як аграрна компанія. Я і сьогодні впевнений, що саме за аграрним сектором — майбутнє нашої країни. Тому ми залишаємося аграрною компанією, і доводимо власним прикладом, що може зробити аграрна компанія без підтримки держави, маючи мету і спираючись на підтримку колективу.

Так, 2019 року ми звели і спустили на воду найдовше (140 метрів) спеціалізоване кранове судно класу «річка-море» NIBULON MAX, збудоване в Україні за останні 25 років в Україні. Це найбільший перевантажувач зерна, який дозволяє збудувати ефективну зернову логістику, оминаючи порти — здійснювати перевантаження зерна з барж на великі судна на рейді, у відкритому морі — 18 тис. тонн за добу.

Викликає захват і навіть шок у іноземних фахівців те, що ми як аграрна компанія маємо найсучасніший суднобудівний завод, чи не єдине підприємство галузі, яке випускає повнокомплектні судна. Наші цехи зведено за кращими світовими зразками, оснащені сучасним обладнанням, і тут створено максимально комфортні умови для працівників. Завод працює безупинно, і у нас розписано замовлення на п'ять років наперед.

Річка розвантажує дороги

— Не секрет, що зернова логістика з часів Радянського Союзу спрямована на порти «великої» Одеси — туди направлені всі автомагістралі і залізничні колії. Відтак усе логістичне лобі у владних і бізнесових кабінетах у той чи інший спосіб пов'язане з «великою» Одесою. Тому насправді дуже мало є прихильників розвитку річкових перевезень — бо це пряма конкуренція портам цієї «великої» Одеси, і ще менше таких, хто хоче, щоби український інвестор вкладав кошти і розвивав річкові перевезення.

У червні 2019 року ми ввели в експлуатацію наш 27-й перевантажувальний термінал в селі Тернівка Запорізької області. Кожне наше нове підприємство — це зменшення логістичних витрат, економічна вигода для аграріїв і вирішення ще однієї надважливої проблеми держави — розвантаження автошляхів. Введення в експлуатацію лише цього одного перевантажувального термінала знімає з доріг до 12,5 тисяч вантажівок щороку, спрямовуючи ці вантажі на річку. Завдяки роботі «НІБУЛОНа» лише 2019 року автошляхи України розвантажено на 158 тисяч вантажівок!

Я щасливий з того, що ми зробили все, щоби вантажівки з зерном не переїжджали дамби в Каневі, дамби і мости в Черкасах і Кременчуці, не переїжджали аварійні мости і ГЕС у Запоріжжі, не заїжджали в Херсон і Миколаїв.

Для мене — аграрія, відродження суднобудівної галузі і судноплавства в Україні стало справою життя!

Розбудова інфраструктури відкриває український експорт світові

— Мало хто знає, що наша компанія без урядової підтримки і будь-якого протекціонізму відкрила світові українську кукурудзу. На початку 2000-х ціни на вітчизняну кукурудзу коливалися в межах $65-70 за тонну, вирощувати її було невигідно. Ми збудували і ввели в експлуатацію 2004 року свій перший перевантажувальний термінал у Миколаєві. Ця сучасна споруда є унікальною не лише для України, а й для Європи — тут функціонують сучасні технологічні комплекси з приймання, відвантаження, сушіння та очищення зерна. Упродовж 2004-2008 років на нашому терміналі ми сушили і відвантажували українську кукурудзу, зробивши її прибутковою для аграріїв. Відтоді ціна на кукурудзу в нашій країні не падає нижче $160 за тонну, вона справді є царицею полів і найбільш конкурентною сільгоспкультурою. А наш термінал було визнано кращим промисловим об'єктом України, і я з авторським колективом компанії — ми стали єдиними аграріями, хто отримали перемогу в номінації «Кращі будівлі та споруди, збудовані та прийняті в експлуатацію у 2004 році в Україні».

Відтоді ми не припиняємо будувати. Ми зводимо наші річкові перевантажувальні термінали в максимально стислі терміни — за 3 місяці, з обов'язковим дотриманням усіх техніко-технологічних вимог. Співпрацюємо зі щонайменше 70-ма підрядними організаціями з усієї України. Дату введення в експлуатацію об'єкта визначаємо на початку будівництва і щотижня проводимо виробничі наради за участі фахівців-учасників будівництва. У нас вже є відпрацьовані технології, і можу запевнити, що ні в Україні, ні в Європі так ніхто не будує. Вартість інвестицій в один такий об'єкт становить в межах $20-25 млн. Ми є соціально відповідальним  бізнесом, тому разом із новим об'єктом ми вдихаємо нове життя в цей населений пункт, в район, відновлюючи інфраструктуру населених пунктів, ремонтуємо дороги, школи і дитячі садки, будинки культури і ФАПи. Ми створюємо нові робочі місця і наповнюємо місцеві бюджети.

Подолання стереотипів

— В Україні все ще існує стереотипне мислення, що, мовляв, ми — експортери, вивозимо зерно з України натомість мусимо організувати тут переробку його на борошно та інше.

Хочу сказати, що Україна на рік вирощує менше пшениці, ніж Росія експортує: ми виробляємо 27 млн тонн і 18 млн тонн вивозимо проти російських 85 млн тонн і 42 млн тонн. Євросоюз виробляє 152 млн тонн і експортує 24 млн тонн; США — 47 млн тонн і 23 млн тонн відповідно.

Щодо якості української пшениці, то вона значно поступається за якістю пшениці з інших країн. Наша пшениця, на жаль, дуже низької якості — через суттєву частку пошкодження клопом-черепашкою (в якісній партії відсоток ушкодженого зерна не має перевищувати 1%), завдяки якому змінюється хімічний склад зерна і через це втрачається його якість. Ми, українці, змушені споживати пшеничний хліб після стимуляторів росту, із великою кількістю розпушувачів і покращувачів смаку. Через це маємо в країни дуже високий рівень гастроентерологічних захворювань. Тому лікарі закликають наших співгромадян їсти якомога менше хліба! Французи випікають круасани з пшениці зі вмістом клейковини 32%, у нас трапляються лише поодинокі випадки вирощування пшениці такої якості. Тому ми зможемо говорити про переробку й експорт українського пшеничного борошна, коли навчимося отримувати якість зерна світового рівня.

Ще один стереотип, але вже свідомо нав'язаний українцям чиновниками — наша компанія —  монополіст на річці. Але це теж невірне твердження, адже ми навіть маємо офіційний документ від Антимонопольного комітету України, в якому вказано, що ми не є монополістом на ринку перевезень вантажів внутрішнім водним транспортом.

Антиукраїнський законопроєкт №1182-1-д

— Коли було обрано новий склад Верховної Ради, мене з висоти мого досвіду та авторитету високопосадовці просили не критикувати молодих і недосвідчених політиків, а допомогти їм, навчити, розтлумачити незрозуміле. Впродовж півріччя я зустрічався з представниками міністерств різних рівнів, чиновниками, депутатами і керівниками комітетів Верховної Ради і намагався пояснити їм, що ж для України є розвиток судноплавства і суднобудування, який великий економічний ефект матиме країна від їхнього розвитку, скільки буде створено нових робочих місць і залучено інвестицій. Мені всі дякували, залюбки робили зі мною селфі. І зрештою зареєстрували у Верховній Раді законопроєкт «Про внутрішній водний транспорт» №1182-1-д — антиукраїнський, направлений на знищення вітчизняної галузі суднобудування і судноплавства, на знищення річок як таких.

Наразі я вперше відкрито виступаю з критикою нової команди законотворців. Законопроєкт №1182-1-д, який мав бути покликаний відродити внутрішні водні перевезення і зробити галузі судноплавства та суднобудування інвестиційно привабливими і дати поштовх сталому економічному розвитку України, насправді:

— узаконює контрабанду пального для суден, що здійснюють каботажні перевезення;

— надає вільний допуск офшорних суден до каботажу;

— витісняє флот з-під прапора України в офшорні юрисдикції;

— знищує українське суднобудування;

— дозволяє безконтрольно здійснювати днопоглиблювальні роботи без дозволу екологічних служб та місцевої влади;

— надає право вільно скидати у водойми суднові стічні води без обмежень на ходу.

Законопроєкт унеможливлює роботу вітчизняних суднобудівних заводів і судноплавних компаній, робить їх неконкурентоздатними в роботі на внутрішньому каботажі.

Він дозволяє судну з будь-якої країни під будь-яким прапором заходити в наші внутрішні територіальні води і здійснювати тут (або не здійснювати) будь-які перевезення. І їм буде законодавчо дозволено вільно скидати свої нечистоти в наші річки під час руху, аж до Києва. Можна лише уявити, яка на нас чекає небачена екологічна катастрофа, адже довкола басейну річки Дніпро в межах України мешкає майже третина нашого населення.

Проведення днопоглиблення без будь-якого обговорення з громадськістю, без санкцій і досліджень донних ґрунтів та контролю з боку екологів також буде причиною багатьох зловживань і екологічних лих.

#НЕЗДАВАЙСЯ!

— На завершеннЯ хочу показати свою студентську фотографію з гештегом #НЕЗДАВАЙСЯ! І запевнити, що якщо маєш мету і згоден пройти крізь будь-які випробування, підтримувати тих хто поруч і не здаватися — можна багато чого досягти!

Наша компанія пережила десятки рейдерських «наїздів» і спроб відібрати наш бізнес. Ми маємо сотні позитивних рішень судів різних інстанцій, і в такий спосіб також ми довели, що можна працювати чесно в межах правового поля, сплачувати всі податки. Ми маємо бездоганну кредитну історію упродовж всього часу роботи — це запорука не лише доступу до дешевих кредитів світу, а й і підтримка провідних впливових міжнародних фінансових інститутів.

За 28 років команда «НІБУЛОН» витримала все, ми стали успішними, відомими, лідерами в багатьох галузях — в суднобудуванні, в річкових перевезеннях, в проведенні днопоглиблення річок. Ми є лідерами аграрного ринку і експортерами зерна, гідно представляючи Україну на зовнішніх ринках і реалізуючи українське зерно у понад 60-ти країнах світу.

Своїм прикладом ми довели, наскільки потужним може бути вітчизняний інвестор і наскільки він є важливішим для країни за іноземного. Бо він насамперед розбудовує свою країну власними силами, бо він любить її і вірить в неї, вірить в український народ. Тому компанія «НІБУЛОН» і надалі працюватиме, попри невизначеності і негаразди, попри виклики і перепони — на благо нашої рідної України!

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"