Статті

ТУРИЗМ В УКРАЇНІ-2019: ЗАВДАННЯ, ВИКЛИКИ, ТЕНДЕНЦІЇ

Ці теми стали предметом обговорення серед професіоналів галузі, які взяли участь у 25-їй Міжнародній туристичній виставці UITT: «УКРАЇНА — Подорожі та Туризм». Подія відбулася днями в Києві. Форум зібрав понад 300 експонентів, які представляли 23 країни світу. Експозицію України склав блок на 39 учасників із цікавими презентаціями розвитку внутрішнього туризму як у містах, так і в цілих регіонах країни.

Погляди держчиновників

Туристична галузь є стратегічною для України, відзначив заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Михайло Титарчук. Одним із головних напрямків сучасного реформування країни є децентралізація місцевого самоврядування. Завдання децентралізації — підтримати регіони. Туризм залучає інвестиції, додає робочі місця, спонукає до комплексного розвитку як міст, так і регіонів у вигляді будівництва доріг, аеропортів, готелів, морських портів тощо.

Також постійний розвиток туристичної галузі демонструє світу, що Україна — безпечна країна. І це вдається — за попередніми підсумками 2018 року, в порівнянні з 2017 роком потік іноземних туристів збільшився на 40%.

Таке зростання спонукає до продовження реформи туристичної галузі, підвищення привабливості туристичної дестинації України. Цей термін означає географічну територію як країни в цілому, так і регіонів — в якості єдиного туристичного об'єкту.

Зараз в Україні туризм найактивніше за підтримки влади та на рівні територіальних громад розвивають і фінансують Львівська, Івано-Франківська, Закарпатська, Чернівецька області. Серед міст України за розвитком туризму з опорою на рішення місцевої влади лідирують, відповідно, Київ, Львів та Одеса.

Особливо швидкими темпами в Україні розвивається внутрішній туризм, українці стали більше подорожувати саме рідними краями. Наразі головним завданням у Мінекономрозвитку вбачають перетворення сфери туризму на високорентабельну. Потрібно стимулювати інтенсивний розвиток галузі не тільки у великих містах. «Нам хочеться бачити високий розвиток туризму не тільки у таких великих містах як Київ, Львів, Одеса, але й інших містах країни», — наголосив чиновник.

Начальник управління туризму Київської міської держадміністрації Антон Тараненко засвідчив, що столиця також почала приділяти додаткову увагу внутрішньому туризму: «Ми робимо все, щоб в Києві затишно почувалися не тільки іноземні туристи, а й земляки — гості з усієї України». За його оцінками, туристи-українці — гості Києва витрачають не так багато грошей, як іноземці, але під час відвідин, особливо вихідного дня, навантажують міські об'єкти обслуговування сфери малого та середнього бізнесу. Ще одна особлива роль столиці у туристичній галузі, на думку А.Тараненка, полягає у тому, що Київ є лідером туристичної популяризації України у світі. «Рік за роком у взаємодії з регіонами країни робимо великі презентації на найбільших світових туристичних виставках. Після таких презентацій, принаймні до Києва відвідуваність іноземцями зростає до 30-40%. Увагу іноземців привертає не тільки якась локація в її природно-історичному сенсі, а подія. Тому важливо постійно влаштовувати яскраві події різного рівня — від культурних та музичних фестивалів до гучно авансованих відкриттів нових об'єктів, що здатні стати предметом уваги туристів. Як приклад останнього заходу фахівець повідомив про відкриття «через певний час, але дуже скоро» у Києві нового паркового мосту на схилах Дніпра.

Погляд із середини галузі

Президент Національної туристичної організації (НТО) Іван Ліптуга відзначив, що туризм у світі зростає постійними темпами. За даними Всесвітньої туристичної організації (ВТО), минулого року подорожували 1,4 млрд міжнародних туристів. Дана цифра випередила прогнози, бо цей показник за прогнозами ВТО мав би бути досягнутий після 2020 року. «Це є свідченням, що туризм став найшвидшою галуззю у світі, сьогодні йому приділяють увагу всі міста і країни світу, це дуже висококонкурентна сфера», — зазначив І.Ліптуга. І це виклик українській туристичній сфері. Те, що вітчизняні учасники туристичного ринку створюють в українських дестинаціях слід робити якісно. «У нас немає права на другу спробу. Є тільки один шанс зробити сервіс якісним. Саме тому 2019 рік НТО проголосила роком якості і досконалості у сфері туризму. Завдання полягає у тому, щоби популяризувати міжнародні стандарти. За для цього НТО і проведе низку заходів, присвячену стандартам якості і досконалості в усіх секторах туризму. Маркетинг це важливо, але він завжди стикається з якістю, коли туристи приїжджають до наших дестинацій і не отримують обіцяного рівня.

Учасникам туристичного ринку слід усвідомити, що впровадження міжнародних стандартів — справа добровільна і потребує власних вкладень. Це додаткові витрати, які повертаються не швидко, але щоб витримати сучасний рівень конкуренції, це врешті слід зробити. Точка зору учасника ринку пролунала від генерального директора компанії туроператора Join UP! Дмитра Сіроухова. За його словами, компанія зосереджена на використанні при перевозках дешевого авіасполучення за рахунок залучення лоукост-авіакомпаній. Чому саме така увага здешевленню турів? Сучасні тенденції показали, що найбільш динамічні туристи — це успішна молодь, яка після отримання освіти приступила до роботи, а також студенти вузів тощо. Туристи такого типу подорожують, як мінімум, чотири тижні на рік та витрачають на це близько 25% свого річного бюджету. Щоби не втрачати цей сегмент туристів для України, компанія розробила програму «Вікенд в Україні для вас». На всіх регулярних рейсах, куди літають лоу-кост партнери Join UP!, встановлено стенди про «Вікенд в Україні для вас». Простір авіарейсів партнерських лоу-костів — від країн Кавказу до країн Європи. Також цього року буде розширено лоу-кост авіаперевезення Україною — стартує рейс Харків-Одесса. Розвиток в Україні внутрішніх лоу-кост авіамаршрутів позволить доставляти іноземних туристів не тільки у міста-мільйонники, а й у регіональні дестинації.

Креативний підхід

Сучасному туристу потрібно не тільки «зручно, смачно, красиво». Головне, щоб було — цікаво. Про реалізацію такого концепту розповіла Катерина Сімонова, голова управління туризму міста Запоріжжя. Вперше проведений 2018 року джазовий фестиваль атмосферної музики «Zaporizhzhia Jazzy» показав, що сама подія цікавіше за місце. Локація фестивалю — ординарний міський парк Металургів ім. Сацького поряд із Палацом дітей та юнацтва. Це типова споруда радянських часів, якою кілька років користувалися епізодичні орендатори. Через це будівля зовнішнім станом захват не викликає. Але саме оригінальна подія — джазовий фестиваль — зробив цю локацію популярною та впізнаваною. Дажзфест отримав серед містян та гостей відповідні до локації меми «Jazzy парка Металургів» та «Палац Творчості».

Правління туризму та курортів Львівської облдержадміністрації презентувало гостям UITT-2019 головні туристичні особливості Львівщини: привабливі та популярні туристичні маршрути активного та гастротуризму, природні еко-локації, відпочинок у Карпатах, рекреаційні та лікувально-оздоровчі ресурси. Але ці пропозиції на ринку вже відомі.

Своєрідним проривом стала пропозиція Кривого Рогу, який позиціонує себе як «столиця українського індустріального туризму». У рамках тура вихідного дня туристам пропонують відвідати унікальні промислові об'єкти — найглибший в Європі кар'єр, що обслуговує «Південний гірничо-збагачувальний комбінат», коксохімічне виробництво підприємства «Арселор Мітал Кривій Ріг», та транспортний музей цього підприємства. Окремою програмою є відвідування об'єктів, які створила людина, але там виробництва вже немає і вони вже вписалися в ландшафти. Найяскравіші з них — затоплені кар'єри на території заказника «Візирка» та опори естакади «Єкатериненської залізниці» 19-го сторіччя. Це високі стопи, які нині використовують як полігон для скелелазіння.

Цього ж року програму індустріального туризму запустили в Запоріжжі — екскурсії на металургійний комбінат «Запоріжсталь». На думку фахівців, Кривий Ріг і Запоріжжя продемонстрували гарні приклади туристичного використання як діючих промислових об'єктів так і фрагментів того, що залишилося від колись значних споруд.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"