Статті

ПЕРШИЙ МІЛЬЙОН ТОНН ПЕРЕВЕЗЕНО ПІВДЕННИМ БУГОМ ЗА ЧАСІВ НЕЗАЛЕЖНОСТІ

Після 25-ти років занепаду Південного Бугу «НІБУЛОНу» таки вдалось самотужки відновити судноплавство й уже за першій рік транспортувати цією річкою 500 тис. тонн зерна. Сьогодні ж компанія подолала новий рубіж, транспортувавши перший мільйон тонн вантажів.

Така подія має без перебільшення історичне значення не лише для Миколаївської області, але й для України в цілому, адже потенціал Південного Бугу, який є найбільшою водною артерією півдня України і другою за величиною річкою в Україні після Дніпра, має величезне значення для економіки всієї країни. Той факт, що компанія самостійно, без підтримки держави, відновила судноплавство на цій річці, є реальним та показовим прикладом того, що саме потрібно робити, щоби відродити українські водні шляхи як повноцінні транспортні артерії.

Статистика та історія

Щороку довжина судноплавних шляхів зменшується на 100 км — на судноплавній мапі України буквально зникають цілі річки! У результаті цього за роки незалежності України судноплавні шляхи скоротилися приблизно з 4000 км до 1500 км. Чому ж ніхто не б'є на сполох і не займається питанням вирішення цієї проблеми? Та тому, що наші чиновники, насамперед у Міністерстві інфраструктури України, «відроджують» річки тільки під час публічних виступів та на сторінках ФБ, а на ділі нічого не роблять. Доказів цьому безліч, але спочатку трохи історії.

У 1980-1990-х щороку Південним Бугом перевозилося мільйон тонн піску, каміння, щебеню та не більше 50 тис. тонн зерна. Старше покоління мешканців Миколаївщини ще пам'ятає ті часи. Після 25 років занепаду цієї річки навряд чи хтось зміг би повірити в те, що «НІБУЛОН» самотужки відновить судноплавство і вже за першій рік транспортує цією річкою 500 тис. т зерна. Але факт є фактом, і компанія всього за рік змогла перевершити найкращі показники радянських часів у 10 разів, а вже через рік вона перевершить їх у 20 разів!

У такий розвиток подій було би ще складніше повірити, якби всі знали, які труднощі компанії довелося подолати, який колосальний обсяг інвестицій залучити, щоби ці цифри із планових перетворилися на реальні. А зробити довелося немало.

Реальні справи

За 25 років незалежності України Південний Буг з 2,9 м обмілів до 1,65 м. У компанії навіть жартома говорили, що через років 10 цю річку вже й гуси пішки би переходили. Але у «НІБУЛОНа» було чітке розуміння: допустити таку катастрофу тут не могли, хоча заявлені глибини і зобов'язана підтримувати держава, а не приватна компанія. 

Тож першим кроком до вирішення цієї проблеми було днопоглиблення. Гадаєте, якщо є достатньо коштів, то й проблема вирішена? Ні! Спочатку компанія довгих 5(!) років, знову долаючи бюрократичні перепони, отримували дозвільні документи. А їх небагато-немало — 47! Проходили громадські слухання. Кожен чиновник, починаючи з сільських рад і обласних адміністрацій та закінчуючи центральними органами влади, ретельно та прискіпливо перевіряв її документи. Уважно стежили за цим процесом і контролюючі органи. Словом, державні мужі не жаліли на компанію свого дорогоцінного часу. 

Пройшовши кілька кіл чиновницького пекла, «НІБУЛОН» нарешті приступив до роботи і  власними силами та коштом, звичайно ж без підтримки держави, виконав перший етап днопоглиблення, довівши глибини річки до 2 м на ділянці Вознесенськ-Миколаїв. У результаті судноплавними стали 134 км Південного Бугу, а 24 серпня 2016 року вперше за чверть сторіччя до м.Вознесенськ прийшов вантажний флот. До цього в останній раз вантажний флот поблизу Вознесенська жителі бачили далекого 1991 року.

Спочатку нібулонівські судна були дивиною для мешканців навколишніх сіл, але до хорошого швидко звикають, тому вже за короткий час місцеві звикли до цих суден, і вони стали невід'ємною частиною їхнього повсякденного пейзажу.

Розуміючи, що і глибини у 2 м недостатньо, щоби повноцінно завантажити Південний Буг та розвивати не лише вантажне, але й пасажирське судноплавство, вже 30 грудня 2017 року «НІБУЛОН» розпочав, а 4 квітня 2018 року завершив виконання чергового етапу днопоглиблювальних робіт на цій водній артерії. Таким чином, компанії вдалося збільшити гарантовану глибину суднового ходу на ділянці Нова Одеса-Миколаїв з 2 м до 2,5 м, що дає можливість використовувати на річці Південний Буг судна з більшою вантажомісткістю та зменшити кількість рейсів.

Цього разу роботи виконувало вже унікальне надпотужне самохідне днопоглиблювальне судно «Миколаївець», збудоване минулого року на суднобудівно-судноремонтному заводі «НІБУЛОН» для днопоглиблення Дніпра, Південного Бугу, а також акваторії портів та терміналів.

Для відновлення судноплавства на Південному Бузі в частині проведення днопоглиблювальних робіт компанією витрачено значні кошти. Втім, мова навіть не про це. Річ у тім, що в провідних країнах світу днопоглибленням та підтриманням глибин на внутрішніх водних шляхах опікується держава. А компанії не те що не допомогли фінансово чи надали іншу підтримку з боку держави, навпаки, чиновники створювали максимально багато перепон на шляху до виконання цих робіт.

Наступним кроком нібулонівської комплексної програми стало будівництво двох нових підприємств вартістю майже $40 млн. Але і тут не обійшлося без «прискіпливої уваги» з боку державних чиновників та створення додаткових перепон. Тепер ішлося вже про виділення земельних ділянок, отримання дозволів на будівництво і таке інше. «Ми — сильна компанія, — кажуть нібулонівці, — тому й змогли все це успішно пройти! Утім, переконані, що жоден із іноземних інвесторів не лише не пройшов би все це, але навіть і не зважився би на такий крок. А ми взялись за цю роботу, тому що «НІБУЛОН» — українська компанія, яка інвестує в економіку рідної країни і працює над тим, щоби наша держава процвітала, а українці жили заможно».

Третім кроком стало питання створення флоту. Спеціально для Південного Бугу «НІБУЛОН» збудував ексклюзивний флот: 6 буксирів, зокрема 3 судна, названі на честь відомих суднобудівників Миколаївщини, — Юрія Макарова, Анатолія Ганькевича та Нодарі Чантурії, а також 12 несамохідних суден.

У результаті загальна сума інвестиційної програми компанії «НІБУЛОН» з відродження судноплавства річкою Південний Буг склала $90 мільйонів!

Але і це ще не все. Проведення днопоглиблювальних робіт та будівництво перевантажувальних терміналів сприяло відродженню і пасажирського судноплавства на Південному Бузі. І 2017 року «НІБУЛОН» відновив річкові пасажирські перевезення, запустивши регулярні рейси за маршрутом «Вознесенськ-Ковалівка-Нова Одеса-Миколаїв». Водний транспорт, поширений у Європі, став по-справжньому популярним та улюбленим і серед українських пасажирів.

Втім, нібулонівці не зупиняються на досягнутому і вже цього року значно розширять цей маршрут, організувавши водні перевезення річкою Південний Буг не лише до Миколаєва, а й до інших районних центрів області. Минулого року Південним Бугом компанія перевезла більше 4-х тисяч пасажирів. Цього року тут планують збільшити цю цифру втричі. Місцеві жителі вкотре переконаються, як можна комфортно і зручно дістатися до районного центру і важкодоступних прибережних населених пунктів.

Переваги

Що відродження судноплавства Південним Бугом дало Миколаївській області?

По-перше, значне розвантаження автошляхів. Сьогодні Миколаїв — це транзитне місто, яке потерпає від великої кількості автотранспорту. Транспортувавши Південним Бугом мільйон тонн вантажів, «НІБУЛОН» розвантажив автошлях Вознесенськ-Нова Одеса-Миколаїв на понад 41 тисячу вантажівок, які не в'їхали у місто.

По-друге, конкретний внесок компанії у покращення екологічної ситуації. Адже перевезення такої кількості зерна водою дозволить зекономити 1,4 млн т палива, а обсяг викидів продуктів згоряння (оксидів вуглецю, азоту, сірки та сажі, а також неметанових органічних сполук, метану та бензопірену) зменшиться на 4 тис. т на рік, що призведе до покращення стану повітря населених пунктів та, як наслідок, оздоровлення їх мешканців, адже кожний житель області вдихне на 4 кг менше забруднювальних речовин за рік.

Реальні плани

КомпанІЯ постійно працює над вдосконаленням, тому й не зупиняється на досягнутому. «НІБУЛОН» уже маємо плани, реалізація яких дозволить взагалі не заїжджати вантажівкам у Миколаїв. Всі розуміють, що це не пусті обіцянки чи популізм. Це абсолютно реальна програма, яку компанія може реалізувати, але вона потребує підтримки з боку місцевої влади.

Як вона це може зробити? Збудувати перевантажувальний термінал у Миколаївському районі і таким чином уникнути заїзду вантажних автомобілів із Миколаївського району через Варварівський міст у місто Миколаїв. Цьому прикладу можуть слідувати й інші компанії, нібулонівці ж від цього тільки радітимуть.

Так склалося, що винуватцями розбитих доріг влада завжди робить перевізників зернових вантажів. Втім, не слід забувати, що Миколаєвом автотранспортом компанії перевозиться щороку більше 1 млн тонн тільки будівельних вантажів: пісок, камінь, щебінь. Але в компанії мають реальний план вирішення і цієї проблеми. Наступного року тут планують збудувати спеціальний флот для перевезення будівельних матеріалів, й у такий спосіб зняти з автошляхів  міста і цей мільйон тонн вантажів. 

Є ще одна, абсолютна реальна ідея — організувати паромну переправу. Це дозволить зменшити транзитний потік до 2 тис. великотоннажних автомобілів на добу. До того ж мешканці міста не будуть хвилюватися і за своє здоров'я, вдихаючи сажу й інші канцерогенні токсичні речовини, адже при такій кількості автомобілів є загроза появи смогу із токсичних речовин. Звичайно, що в компанії не хочуть такої жахливої ситуації для Миколаєва, а завдяки впровадженню цих заходів кількість викидів токсичних речовин можна буде зменшити орієнтовно на 40 тис. т.

Свої пропозиції «НІБУЛОН» давно передав керівництву міської та обласної влади. Тож замість щорічного піару на жахливому стані доріг та безпідставного звинувачення компанії, місцевим чиновникам просто потрібно уважно розглянути наші пропозиції та надати необхідну підтримку для реалізації цього проекту. І все. До того ж, вирішені будуть не лише вже перераховані проблеми, з'явиться можливість завантажити роботою — будівництво паромів та буксирів — миколаївські суднобудівні заводи, які зараз сидять без замовлень, а працівники — без заробітної плати.

Загалом у найближчі 2-3 роки компанія планує транспортувати 4 млн т агропродукції Дніпром та 1 млн т Південним Бугом за рік.

Перешкоди

Щоб не лише один «НІБУЛОН» переймався проблемами відродження річок як транспортних артерій, потрібно зробити наступні кроки. Зокрема, відмінити акциз на нафтопродукти, адже при його наявності на українських річках не буде як українських суден під українським прапором, так і взагалі вантажних та пасажирських річкових перевезень.

На превеликий жаль, народні обранці від Миколаївської області не чують «НІБУЛОН». Тому компанія вчергове завертає увагу на цю проблему народних депутатів України — Бориса Козиря, Тараса Креміня, Олександра Жолобецького, Олександра Лівіка, Аркадія Корнацького, Ігоря Бриченка та Вадима Підберезняка, які роблять все, щоби завадити відродженню внутрішніх водних перевезень, проштовхуючи разом із Мінінфраструктури антидержавницькі законопроекти (зокрема, 2475а), що лише шкодитимуть і розвитку українського судноплавства і суднобудування, і економіці України в цілому.

Натомість «НІБУЛОН» пропонує народним обранцям звернути увагу та ознайомитися із альтернативним законопроектом №2475а-4, ініціаторами якого є міжфракційне депутатське об'єднання «За розвиток річок України» та народний депутат України Андрій Вадатурський. Основна ідея цього законопроекту полягає в лобіюванні інтересів держави, зокрема і відродження суднобудування в Миколаєві, а не як помилково дехто вважає, що мова йде про інтереси компанії.

Тож, якщо ви дійсно переймаєтеся проблемами українців, підтримуєте український прапор і виступаєте за відродження вітчизняного судноплавства і суднобудування, маєте підтримати альтернативний законопроект №2475-а4. Не опускайтеся до рівня кулуарних домовленостей і не сприяйте появі корупційних схем.

І наостанок запитання до влади: невже, щоби реалізувати все це, потрібно запрошувати іноземного інвестора? Очевидно, що такої потреби немає. Насамперед потрібно залучати внутрішніх інвесторів. Але в такому випадку Мінінфраструктури, АМПУ необхідно зупинити викачування коштів з усього морегосподарського комплексу України, зокрема і портів Миколаєва та Херсона, щоби потім спрямовувати їх на розвиток одного-двох портів в Україні. Натомість ці кошти потрібно направити на реалізацію інфраструктурних проектів, зокрема і Миколаєва, щоби припинити цю безглузду боротьбу проти аграрного сектору, який змушений реалізовувати зерно, а місто Миколаїв звільнити від надмірної кількості транзитного транспорту. 

За інф. прес-центру компанії «НІБУЛОН». Фото компанії «НІБУЛОН»

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"