Статті

СТРАТЕГІЧНИЙ ПІДХІД ДО СТАЛОГО РОЗВИТКУ ГРОМАД

В Україні працює багато агрохолдингів, і кожен із них, як людина, має своє ім'я, своє обличчя і репутацію. АСТАРТА асоціюється саме із соціальною діяльністю.

Це пояснюється тим, що фундатор і очільник такої великої й успішної компанії — Віктор Петрович Іванчик, сам виходець із полтавського села, і своїм родоводом він надзвичайно пишається. Тому, коли понад 20 років тому компанія почала розвивати сільськогосподарський напрямок діяльності, а про соціальну відповідальність бізнесу в Україні взагалі не йшлося, Віктор Іванчик вкладав багато сил і коштів у підтримку села, його інфраструктури, сільських громад і пересічних мешканців. Соціальний напрямок роботи компанії — це є філософія самого власника.

Про корпоративну соціальну відповідальність як таку в Україні почали говорити років 10 тому. АСТАРТІ ж наступної весни виповниться 25, і весь цей час вона провадила таку діяльність, виходячи зі свого світогляду, з необхідності допомагати людям. З часом компанія набувала досвіду такої співпраці, тож робота в цьому напрямку систематизувалася, і в Україні почали поширюватись світові практики корпоративної соціальної відповідальності (далі — КСВ), а відтак і міжнародні вимоги щодо неї.

Для того, щоби робота у будь-якому напрямку була систематизованою, зрозумілою і прозорою — складається стратегія. Якщо ж говорити про КСВ компанії, то в АСТАРТІ дуже активно і системно впроваджується стратегія соціального партнерства, яка розрахована до кінця 2017 року. Тож упродовж останніх місяців департамент з розвитку корпоративного партнерства агропромхолдингу сумлінно працює над створенням нової Стратегії КСВ до 2020 року.

АСТАРТА — це потужна компанія, яка працює на 250 тис. га у 8 регіонах України, до її складу входять 8 цукрових заводів, соєпереробний завод та біоенергетичний комплекс, де на загал працюють понад 13 тисяч робітників. Разом із тим, якою би успішною і соціально відповідальною компанія була, вона не може розв'язати всі проблеми на селі, бо це є функція держави.

Щоб підтримати громаду, компанія надає кошти для її розвитку виходячи з кількості орендованої землі на території конкретної громади.

«Для того, щоби виділені кошти були спрямовані саме для сталого розвитку кожної конкретної громади, ми розробляємо нову стратегію, яка би йшла знизу — від людей, стейкхолдерів, які у той чи інший спосіб впливають на розвиток бізнесу», — розповідає директор департаменту з розвитку корпоративного партнерства компанії Світлана Мозгова.

Для напрацювання напрямів роботи в соціальній сфері фахівці компанії в усіх районах своєї присутності проводять зустрічі з працівниками агрофірм, робітниками цукрових заводів, фахівцями соціальної сфери (освітянами, лікарями, творчими працівниками), представниками місцевої влади. «Для нас важливі такі зустрічі насамперед для того, щоби краще розуміти одне одного. Щоби не ми говорили нашим стейкхолдерам, що ми можемо для них зробити, а щоби вони разом з нами визначали напрями розвитку громади. Тоді ми спільно розділяємо відповідальність за результат нашої співпраці», — говорить пані Світлана.

Такі зустрічі розпочинаються з інформації про міжнародну і вітчизняну практики розвитку соціального партнерства, з того, чим відрізняється корпоративна соціальна відповідальність від благодійності. Благодійність — це коли людина або компанія робить благо і нічого не очікує у відповідь, і така допомога з боку АСТАРТИ є доволі поширеною.

А от корпоративна соціальна відповідальність виходить із того, що відповідальний бізнес розуміє, що в результаті його діяльності (виробництва) є вплив на територію – економічний, екологічний і соціальний. Спільно зі стейкхолдерами (всі зацікавлені сторони взаємодії) важливо обговорювати цей вплив з точки зору сталого розвитку регіону: це і сплачені податки, і надання робочих місць з дотриманням законодавства та охорони праці, і екологічні програми, а також допомога у розвитку громад через освітні, медичні, спортивні чи культурні проекти.

Саме це і є метою проведення таких зустрічей, за підсумками яких і визначатимуться основні напрямки соціальної допомоги в рамках новостворюваної Стратегії Корпоративної соціальної відповідальності АСТАРТИ до 2020 року.

Журналістів «Агропрофі» запросили на одну з таких планових зустрічей, яка відбулася наприкінці листопада у смт Білики на Кобеляцькому цукровому заводі, який входить до складу агропромхолдингу. Щоби визначити істотні питання та напрямки Стратегії КСВ компанії, упродовж дня Світлана Мозгова та керівник проектів корпоративного партнерства Лілія Марачканець спілкувалися з учасниками наради, які складалися з двох груп: перша — представники численної біликівської громади (керівники місцевого самоврядування, директори шкіл і вчителі, медичні і соціальні працівники тощо), і друга — керівні працівники цукрозаводу та виробничники.

Слід зазначити, що у смт Білики проживає більше 5,5 тисяч мешканців, які працювали на двох потужних підприємствах, зведених у середині 1950-х — Кобеляцькому цукровому заводі та молочноконсервному комбінаті (давно не працює). Тому селище має достатню кількість об'єктів соціальної сфери, зокрема тут працюють чотири школи: опорна №1 та три її філії.

По суті, цукрозавод — це джерело життя селища. Старожили кажуть, коли у вересні виходиш на двір і вдихаєш запах із заводу — душа радіє: завод працює і життя триває! Раніше щороку як завод запускався, то давав гудок — це було свято, і не лише в родинах цукроварів. «Коли завод передчасно стає, — затамувавши подих говорять вчителі, — або, борони Боже, не працює (а таке теж було) — це для нас катастрофа, бо це зарплата і спокій батьків наших дітей».

Цукрозавод шефствує над опорною школою №1, яка була побудована разом із підприємством за ініціативи його першого директора В.В.Костенка коштом Міністерства харчової промисловості. З приходом АСТАРТИ на завод співпраця з освітянами розширилася, причому допомога здійснюється не лише підшефному, а всім навчальним закладам селища: і будматеріалами, і проведенням планових та поточних ремонтів приміщень, благоустроєм територій, а до новорічних свят всі учні отримують солодкі подарунки. Коштом заводу багатьом дітям допомагають отримати середню спеціальну та вищу освіту і потім працевлаштовують. Учителі наголошують: зараз багато говорять про профільну освіту, то слід було би повернути традицію старшокласникам проходити виробниче навчання на заводі — отримуючи навички токаря, слюсаря тощо. Вони дякують заводчанам за проведення екскурсій для старшокласників — можливість побачити сучасне виробництво викликає у дітлахів справжнє захоплення, розширює кругозір, сприяє патріотичному вихованню. Тому на заводі працюють багато династій.

Важливо, що люди вже чудово усвідомлюють, що життя можливе лише в складі громади. І що ці громади мають не просто жити, а розвиватися, і цей розвиток має бути сталим. А без так само сталого розвитку бізнесу це зробити неможливо.

Для того, щоби отримати максимально об'єктивну думку представників громади, цього дня учасників обох нарад як стейкхолдерів було довільно поділено на невеличкі групи, яким запропоновано в ході дискусії визначити на папері вищезгаданий ланцюжок цінностей. Тобто які існують етапи діяльності заводу (починаючи від набору працівників і пошуку партнерів), щоби на виході отримати готову продукцію – цукор. Тож кожна із груп сама визначала, що саме є важливим у цьому процесі, це називають суттєвими питаннями. Такими необхідними складовими успішного розвитку бізнесу було визначено: прозорі практики (робота з законослухняними постачальниками, перевірка партнерів, робота в законодавчому полі), дотримання зобов'язань, трудові практики (робочі місця, біла і гідна зарплата, висока кваліфікація працівників, занятість населення), продовольча безпека, якість продукції, дотримання технологічних норм. Запорукою успіху учасники назвали економічну ефективність роботи заводу й отримання ним прибутку, а для цього — важливість проведення модернізації та автоматизації, впровадження інноваційних програм.

Серед екологічних питань важливими було визначено покращення стану ґрунтів, біорізноманіття, переробка відходів тощо. У питаннях безпеки — дотримання норм безпеки і санітарних норм, інформування населення про внесення добрив і ЗЗР, безпека руху.

Серед важливих аспектів для життя громади було зазначено необхідність подальшої підтримки розвитку соціальної сфери, дотримання законодавства у відносинах з пайовиками, підтримання доріг в належному стані, контроль перевантаження машин тощо.

На завершення учасники заходів щиро подякували АСТАРТІ за її свідоме ставлення до життя селища, до його мешканців від малого до старого, за допомогу тим, хто її потребує. А також побажали стабільних доходів та втілення соціальних проектів на користь громад. Вони також запропонували продовжувати програму соціального партнерства в галузях освіти, медицини, проектів з благоустрою.

Наразі в декількох місцях присутності АСТАРТИ проведено такі зустрічі, які підтвердили, що люди насправді зацікавлені в розвитку і зміцненні компанії, що вони свідомі щодо її впливу на життя і розвиток громад, на насичення внутрішнього споживчого ринку якісними продуктами харчування, а відтак на зростання економіки країни в цілому. А ще, що основний наголос компанія робить на освітянській допомозі.

«Важливо, що цю стратегію ми створюємо спільно з громадою. Відтак вона розумітиме, чому ми робимо акцент на одних напрямках і залишаємо поза увагою деякі інші, — підбиває підсумок Світлана Мозгова. — Ми робимо наголос на розвитку. Насамперед, на освіті — навчання працівників, дітей, громад. І на спільній турботі про соціальну сферу села. Це буде єдина Стратегія КСВ для всіх підрозділів компанії, але в кожному регіоні може бути свій набір заходів для її реалізації».

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"