Статті

ГУМАННА ПЕДАГОГІКА: ЧЕРЕЗ ЗДІЙСНЕННЯ ДИТЯЧИХ МРІЙ СПРИЯТИ РОЗВИТКУ

Сім'я — лоно культури людства. Під таким гаслом на минулих вихідних Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова в Києві зібрав учителів України на ХІІ Всеукраїнські педагогічні читання з гуманної педагогіки. Організатором традиційно виступила Всеукраїнська культурно-освітня асоціація гуманної педагогіки.

Цього разу виховательська аудиторія була найбільш численною за всю історію читань — у партері і на балконі актової зали вільних місць не було. Ініціатором і учасником педагогічних читань, які проходять в багатьох країнах світу, вкотре став автор сучасної гуманної педагогіки Шалва Олександрович Амонашвілі — видатний радянський і російський педагог і психолог, дійсний і почесний член багатьох академій світу, фундатор створення Міжнародного центру гуманної педагогіки.

Завдяки зусиллям агропромхолдингу АСТАРТА читачі «Агропрофі» мають змогу ближче познайомитися зі світоглядом гуманної педагогіки, яка не просто вчить дитину різних наук, вона, на противагу звичній авторитарній, ставить єство дитини, її обдарованість і унікальність на перше місце. Вона дозволяє дитині розкрити свої таланти, віднайти своє покликання і гідне місце в житті.

«Нове сучасне покоління інакше розуміє громадське життя, у тому числі і бізнес. Так, бізнес — це велика справа відродження економіки країни. А от відроджувати і поширювати культуру країни бізнес здатен тоді, коли в ньому віднайдуться люди, які весь свій талант щиро віддають своєму народові». Такими словами видатний педагог сучасності, фундатор гуманної педагогіки Шалва Амонашвілі звернувся до численної аудиторії українських вчителів, вітаючи очільника агропромходлингу АСТАРТА, мецената і гуманіста Віктора Іванчика. «Перед вами унікальна людина, — сказав Ш.Амонашвілі, — дуже унікальна. Тут іще буде сказано про те, як він багато робить, творить. Є люди, які мають багато, і разом з тим вони не мають почуття власництва. Це дуже важливо!» Він наголосив, що в дітях треба виховувати почуття гідності, і тоді згодом вони стануть бізнесменами, без почуття власництва.

Шалва АМОНАШВІЛІ (ліворуч) вручає Віктору ІВАНЧИКУ нагороду Міжнародного центру гуманної педагогікиІз такими теплими словами Шалва Амонашвілі вручив Віктору Іванчику нагороду Міжнародного центру гуманної педагогіки — відзнаку «Золотий лебідь» — та оголосив про присвоєння йому звання Лицар гуманної педагогіки.

Віктор Іванчик щиро подякував Шалві Олександровичу за теплі слова і наголосив, що хотів би зробити набагато більше: «Ви абсолютно праві: власність дається, якщо ми вміємо ефективно нею управляти. З часом ми нічого не можемо з собою забрати, і це аксіома. Наше завдання створити, примножити і передати все прийдешнім поколінням. І те, що робить Шалва Олександрович, його духовний потенціал, наука жити і віддавати тепло людям — для нас це надзвичайний приклад. Ми з родиною рік тому мали честь побувати в його садибі, впродовж тижня познайомитися з ним і його сім'єю, доторкнутися до духовних витоків його учення. Повірте, цей заряд триматиме мене і всіх, хто там побував, все життя, і цього заряду нашим дітям та онукам вистачить. Нам усім дуже пощастило вчитися його мудрості і наслідувати його».

За традицією української гостинності Шалві Амонашвілі від хліборобів АСТАРТИ вручили запашний коровай, який учитель попросив потому розділити між усіма учасниками слухань.

Віктор Іванчик запевнив, що і надалі продовжуватиме розпочату АСТАРТОЮ діяльність із впровадження в Україні гуманної педагогіки, в яку він особисто і його команда безумовно вірять.

Слід зазначити, що завдяки методу гуманної педагогіки, який майже півстоліття активно поширюється світом, виховано мільйони самодостатніх і цілком успішних людей різних поколінь.

Гуманна педагогіка як наука продовжує розвиватися в умовах сьогодення. Вчителі всіх континентів наразі констатують, що діти стали зовсім інші порівняно навіть із десятиліттям тому. Якщо раніше вони більшість реалій сприймали на віру — як учитель сказав, то так воно і є, то нині діти мають своє бачення. Вони частіше ставлять під сумнів тлумачення дорослих.

Тож насамперед учитель має бачити не недоліки дітей, не ділити учнів на успішних і неуспішних, слухняних і неслухняних. Він має сприймати дитину такою, якою вона є, бо це дар Божий, відшукати до неї ключик і максимально відкрити закладений в малюкові від народження потенціал чи талант. І тут має бути єдиний об'єднаний гуманний підхід з боку педагогів і батьків задля створення атмосфери, в якій дитина шукатиме себе, відкриватиме свій внутрішній світ.

Цей метод активно торує свій шлях в Україні. Дієву і широкомасштабну програму по впровадженню гуманної педагогіки Ш.Амонашвілі розробив агропромхолдинг АСТАРТА у рамках корпоративної соціальної відповідальності. Цей проект розпочато 2016 року, спрямований він насамперед на вчителів, учнів та їхніх батьків із сільської місцевості. Свою переможну ходу проект розпочав у місцях присутності компанії, а це 10 населених пунктів на Полтавщині та Хмельниччині

Ініціатором і натхненником програми гуманної педагогіки АСТАРТИ став фундатор і керівник агропромхолдингу Віктор Іванчик, а її керівником — директор департаменту з розвитку корпоративного партнерства компанії Світлана Мозгова.

Якщо на початку втілення АСТАРТОЮ програми гуманної педагогіки у ній взяли участь 73 учителя 8 шкіл Полтавської та Хмельницької областей, то натепер до неї залучено 178 вчителів 19 шкіл цих регіонів.

У рамках програми минулого навчального року було проведено 58 занять із учителями та 55 батьківських зборів. Поточного ж заплановано втричі більше. І відкритих уроків із практичними прикладами методик гуманної педагогіки має бути проведено 112.

Слід зазначити, що із семи сотень учасників цьогорічних всеукраїнських читань 98 вчителів представляли АСТАРТУ. І така активна участь триває не перший рік. Керівники проекту постійно забезпечують комфортабельні автобуси для делегацій із різних областей, проживання і харчування вчителів та сплачують їхню участь у читаннях.

За підсумками перших років втілення програми гуманної педагогіки компанія провела опитування щодо її дієвості серед батьків. На першому місці виявився хоч і прогнозований, проте не менш обнадійливий результат: треба розвивати гуманну педагогіку й надалі! Завдяки цій програмі батьки змогли по-іншому подивитись на процес навчання і виховання дітей, багатьом, як вони зазначають, програма «відкрила очі на їхніх дітей», змусила звернути увагу на таланти і бажання малюків, погодитися з їхньою індивідуальністю. Такі заняття з батьками, вчителями і проведення відкритих уроків мають бути фаховими і систематичними, родинам потрібні спільні консультативні бесіди — з батьками та дітьми. Загалом гуманна педагогіка сприяє активізації життя громади, вона потрібна для загального розвитку та розуміння в нашому суспільстві. Вона покликана через здійснення дитячих мрій сприяти розвитку села, щоби молоде покоління знаходило своє покликання в розвитку інфраструктури сільських територій, після науки в містах приїжджало створювати сім'ю та працювати в село.

 

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"