Статті

СМУГАСТИЙ РЕЙС

Перше за багато років вантажене сучасне несамохідне судно з кавунами дісталося до столичної області 4 серпня 2017 року. Неочікувано подія буквально підірвала інформаційний простір і стала топ-новиною інформагенцій та соціальних мереж.

Такий смугастий рейс здійснила компанія «НІБУЛОН», за 4 доби доставивши Дніпром 300 тонн смачнючих херсонських кавунів, вирощених дбайливими руками вітчизняних аграріїв для вдячних вітчизняних споживачів.

Звичайно, скептики можуть скільки завгодно вишукувати різні зауваження, мовляв, чого заради якихось кавунів здійняли стільки галасу. Ніде правди діти: кавуни самі по собі не настільки важливі. Але найголовніше те, що це новий спільний інфраструктурний проект, який дозволить більш ефективно, своєчасно і порівняно недорого доставляти якісну продукцію від виробників до споживачів. Дніпром розпочато внутрішні перевезення в обидва боки — вниз за течією та вверх проти неї.

Отже, 30 липня від причалу компанії «НІБУЛОН» — філії «Голопристанська», яку урочисто відкрито лише 14 липня цього року як перевантажувальний термінал для зернових і олійних культур на річковий транспорт, відчалило несамохідне судно з першою партією кавунів, зібраних консолідовано 28 херсонськими фермерськими господарствами.

Херсонщина зберегла дотепер добру славу виробника великої кількості якісної, смачної і, що особливо актуально в наш час, недорогої плодово-овочевої продукції — кавунів, абрикосів, персиків, томатів, перців, баклажанів, цибулі, часнику тощо. Та через дорожнечу перевезень їхня ціна для кінцевого споживача в центральній, а особливо північній частині України зростала втричі, а то й уп'ятеро. Той, хто не міг собі дозволити перевезти і реалізувати всередині країни, або продавав вирощений урожай за безцінь, або взагалі не збирав його з поля.

Цьогоріч на допомогу херсонським фермерам знову, як і декілька десятиліть тому, прийшла живильна вода. Щоправда, не у вигляді зрошення, якого так потребують тутешні посушливі землі, а у вигляді транспортного Дніпра, яким тепер набагато дешевше стане розвозити овочі-фрукти (та ягоди, адже кавун — ягода) теренами України. Як буде чим возити, то й інвестиції в зрошення не забаряться. Вирощуйте багато і продавайте у нашій країні та по всьому світі, заробляйте справедливу ціну за свою нелегку працю та отримуйте задоволення від роботи, від життя!

На тому, що здійснення водних перевезень власної продукції є одним із найнагальніших питань для херсонських аграріїв, іще минулого року наголошував справжній господар Херсонщини — голова ОДА Андрій Гордєєв. Він зробив чимало, щоби втілити в життя цю божевільну, на перший погляд, ідею, і днями був присутній при завантаженні першої баржі херсонськими кавунами. За його словами, створена компанією «НІБУЛОН» логістична інфраструктура та можливість завдяки їй транспортувати херсонський баштан, фрукти та овочі на північ України, а навіть і до Білорусі (по Дніпру та Прип'яті), стане новим подихом для лівобережної Херсонщини.

Ця ідея припала до душі генеральному директору компанії «НІБУЛОН», Герою України Олексію Вадатурському. І вже в червні 2017 року на філії компанії «Голопристанська» було підписано угоду про співпрацю між 28 місцевими фермерами, «НІБУЛОНом», торговельною мережею «Сільпо» і компанією «Кімонікс» за підтримки Агентства США з міжнародної допомоги USAID у рамках пілотного проекту «Створення ефективного логістичного ланцюга постачання плодово-овочевої продукції».

Тож завдяки новому водному шляху доставки овочів і фруктів херсонські фермери отримали можливість значно зменшити власні витрати (здешевити лише доставку на 40%) і розширити ринки збуту сезонних овочів і фруктів.

Погода суттєво позначається на обсягах споживання кавунів. У спекотний серпень, який маємо цього літа, люди потерпають від спраги, тому продажі кавунів зростають на порядок. Відтак у «високий сезон» логістика просто захлинається, і через відсутність альтернативи ціни на автомобільні перевезення злітають у два-три рази. Тому транспортні перешкоди зумовлюють ситуацію, коли близько 30% врожаю кавуна залишається на полі. До того ж, у вантажівки кавуни закидаються насипом, відтак 10-13% продукції пошкоджується механічно. Для торговельних мереж, яких цікавлять великі партії продукції, незручностей додає відсутність стандартів пакування і транспортування. Усі ці втрати і витрати, яких можна уникнути, негативно позначаються на гаманці покупця.

Щоби було зрозуміло, які ж переваги має цей «смугастий рейс», слід прослідкувати весь логістичний ланцюжок. Отже, на полі зібрані кавуни обережно вручну складають в картонні контейнери євростандарту (у них же продукцію виставлятимуть прямо в торговельний зал супермаркету), розміщені на піддонах по чотири у вантажівці. На річковому терміналі в Голій Пристані краном завантажують піддони на дно баржі, де навантажувачем акуратненько виставляють їх у рядочки. Потому баржа закривається кришкою, як у випадку з зерном, і водним шляхом, на якому немає ям та вибоїн, обережно і чітко за графіком доставляє неушкоджений товар в порт призначення. Там так само піддони з контейнерами розвантажують краном і відразу завантажують в фірмові рефрижератори мережі «Сільпо». За декілька годин ці кавуни вже в торговельному залі радують покупців високою якістю та приємною ціною.

Перший пілотний рейс кавунів з Херсонщини до Київщини річкою — це можливість для організаторів цього спільного інфраструктурного проекту перевірити, як працює механізм, як застосовуються сучасні стандарти логістики і пакування, розраховуються показники вартості і часу перевезень. Якщо все піде як задумано, за цим судном дуже швидко підуть інші. А після успішного завершення пілотного проекту відпрацьований логістичний ланцюжок можна буде застосовувати для решти плодово-овочевої продукції Херсонської області.

Тож на причалі філії «Переяславська» зранку 4 серпня зібралися поважні гості — учасники проекту, та сила-силенна журналістів. Щоби задовольнити цікавість преси, учасники проекту відповідали, що називається, до останнього запитання.

«Насправді, наш пілотний проект — не про кавуни, — зазначив Патрік Рейдер, керівник проекту USAID «Підтримка аграрного і сільського розвитку». — Це, насамперед, річкова логістика, а також доступ дрібних виробників до великих торговельних мереж. Баржа, що прийшла сьогодні — це тест нового ланцюжка постачання продукції, який ми допомагаємо налагодити фермерам Херсонщини, застосовуючи так званий М4Р підхід (Making Markets Work for the Poor), проект USAID».

Він зазначив, що очолюваний ним проект виявив слабкі місця в існуючій системі постачання фермерської продукції та допоміг об'єднати зусилля дуже різних гравців, щоби побудувати нову модель, яка працюватиме більш ефективно.

У свою чергу керівник департаменту «Фрукти-овочі» мережі супермаркетів «Сільпо» Максим Діденко зауважив, що вони одразу погодилися на участь у цьому пілотному проекті, який повністю відповідає цілям та цінностям мережі. «Завдяки співпраці нам вдалося вибудувати новий логістичний ланцюжок для поставки продуктів до магазинів «Сільпо». При цьому витрати на логістику зменшилися, а ми отримали більш високу якість продукту за рахунок меншого пошкодження кавунів під час транспортування. Крім того, так само, як і USAID, ми активно підтримуємо фермерські господарства у різних товарних категоріях по всій Україні. Знайомимося з фермерами і представляємо їх продукти високої якості на полицях наших магазинів», — сказав він.

Господар цього, без перебільшення, свята порозуміння і смакоти, генеральний директор компанії «НІБУЛОН» Олексій Вадатурський був абсолютно щасливим. «Мрії здійснюються, — звернувся він до присутніх. — Але здійснюються вони у тих, хто багато працює і робить все для того, щоб вони збулися!»

Відповідаючи на запитання щодо економіки цього проекту, він наголосив, що для компанії він, насамперед, соціальний. Адже компанія завантажила баржу вверх за течією, щоби та не йшла порожньою. Вниз по Дніпру баржа повезе зерно. У такий спосіб «НІБУЛОН» здешевлює в цілому перевезення агропродукції. «Якщо ж брати окремо проект перевезення плодово-овочевої продукції внутрішніми водоймами, то він поки абсолютно невигідний порівняно з іншими видами транспорту. Тому що за паливо судноплавцями сплачується акцизний збір, за проходження шлюзів і розведення мостів на Дніпрі треба платити. Всі ці побори роблять річковий транспорт неконкурентним».

Разом із тим, Олексій Вадатурський пояснив, що компанія погодилася на цю програму, тому що розуміє, що за інтеграцією, за співпрацею різних гравців продовольчого ринку і річковими перевезеннями — майбутнє України. «Цим проектом ми привернемо увагу і політиків, і економістів, і чиновників, влади в цілому, що на річкові перевезення слід подивитися інакше. Так, як це робиться в США, як це робиться в Європі», —сказав він.

За словами гендиректора, компанія здатна здійснювати мінімум 50 рейсів по 1000 тонн — це 50 тис. тонн різноманітної сільгосппродукції за сезон, яку «НІБУЛОН» може зняти з доріг України та перевезти за допомогою річкового транспорту, більш економічного, вигідного й екологічного.

Кавуни пройшли ретельну перевірку за допомогою лабораторного обладнання на наявність нітратів, солей важких металів, радіонуклідів. Херсонські аграрії пропонують сьогодні покупцям як добре знані сорти баштанних культур, так і відносно нові — безкісточкові кавуни.

«Лабораторія нашого термінала здатна визначати ГМО, пестициди, нітрати в сільгосппродукції. У нашій лабораторії найсучасніше обладнання, ми можемо це зробити і надати всю інформацію. Тому купуйте херсонські кавуни без нітратів, без пестицидів і без ГМО!» — закликає Олексій Вадатурський.

Справжнім пропагандистом власної продукції і продукції своїх колег цього дня був Олександр Синенко, херсонський фермер, директор ПП «Александр А.Синенко». Це він виступив ініціатором об'єднання 28 виробників баштанних, щоби швидко сформувати належну партію. Він вправно розрізав кавуни, які тріскалися під ножем, і щирою рукою частував усіх присутніх.

Почесним гостям і журналістам дегустація відверто сподобалася, за добавкою підходили аж допоки вистачило сил їсти. Знавці ж наголошували, що ці херсонські кавуни мають неперевершений смак. Тепер своє слово мають сказати кияни.

 

Усі фото автора

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"