Статті

…ВАГОНІВ НЕМАЄ, АЛЕ ВИ ТАМ ТРИМАЙТЕСЯ!

Які у біса експорт рекордних зернових та логістика, якщо просто немає вагонів?

Відтак більшість учасників ІІ Аграрної конференції «Стратегії експорту: трейдінг і логістика» з нетерпінням чекали виступу заступника начальника філії «Центр транспортної логістики» ПАТ «Укрзалізниця» Андрія Мірошникова.

За словами посадовця, минулого року «Укрзалізниця» перевезла загалом 31 млн тонн зернових, з яких 28 млн тонн — у порти на експорт, причому майже 1 млн тонн було завантажено на судна безпосередньо з вагонів. Ще 3 млн тонн зернових залізничники перевезли країною для внутрішніх потреб.

Порівняно з 2015 роком навантаження зерна збільшено на 3 млн тонн, в тому числі на експорт більш ніж на 2 млн тонн і для потреб внутрішнього ринку — понад 800 тис. тонн. Для того, щоб упоратися з такими обсягами, залізничники використовували 13164 вагони-зерновози, з яких 2240 — приватні, а решта — «Укрзалізниці».

Загальний обіг зерновоза торік становив 9,4 доби, тоді як 2015-го — 10,1 доби. При цьому обіг інвентарного парку практично не скоротився (з 9,1 до 8,9 доби), а от приватні вагони стали «бігати» скоріше (обіг скоротився з 15,4 до 12,1 доби).

Пан Мірошников вкотре підкреслив, що в «Укрзалізниці» немає планів 2017 року купувати нові зерновози, а от скорочення парку — не уникнути: близько 700-800 вагонів будуть виведені з експлуатації через перевищення термінів служби. Щоби підтримати в строю решту вагонів, будуть відремонтовані 4,8 тис. «пенсіонерів», що, звісно, не допоможе зменшити дефіцит рухомого складу, але покращить якість перевезень.

Таким чином із загального парку (разом із неробочими) монополіст має в наявності 11,5 тис зерновозів, з яких 7% будуть списані вже цього року. Стосовно планів переобладнання цементовозів на зерновози, то справа це довга і марудна, і, крім того, що переобладнані цементовози матимуть меншу місткість, ніж стандартний хопер (що відразу позначиться на собівартості перевезення), так ще й зайвих цементовозів в «Укрзалізниці» немає.

Була, була надія на повернення додому тих зерновозів, котрі тиняються світами (а їх небагато-немало аж 1,5 тис.). Та не варто чекати на «блукальців» — за словами Андрія Мірошнікова «Укрзалізниця» не має на них ніяких прав, бо колись ці вагони були звичайнісіньким брухтом, котрий відновили на наших заводах за кошти майбутніх орендарів, котрі ними наразі й розпоряджаються.

Тобто єдиним виходом із ситуації, що склалася, очільник «Центру транспортної логістики» бачить або збільшення парку приватних зерновозів, або скорочення обігу вагонів. Дещо в цьому напрямку вже робиться — зокрема, маршрутизація. Минулого року таким чином було перевезено 46,6% зерна. «Укрзалізницею» було сформовано та відправлено 4454 маршрути загальною кількістю 222742 вагони. На жаль, нині в Україні лише 50 станцій спроможні здійснювати повноцінні маршрутні відправлення по 50-55 вагонів, проте залізничники намагаються формувати маршрути частинами на різних станціях, аби скоротити час на опрацювання вантажу.

Пан Мірошніков представив проект із будівництва зернового терміналу в філії компанії «Ліски», де зерно з вагонів буде відразу перевантажуватися в контейнери. У складі терміналу планується зведення силосів, сушарок, вагових — всього комплексу послуг для клієнтів, що перевозять зерно. Очікується, що в компанії буде близько 100 власних контейнерів, правда, тільки для використання всередині України. Шкода лишень, що залізничні платформи для перевезення контейнерів «Укрзалізниця» також закуповувати не планує.

Не міг представник «Укрзалізниці» й оминути таке гостре питання як підвищення залізничних тарифів, причому на величину вдвічі більшу, ніж індекс інфляції (що було хоча би зрозуміло).

Ніякої трагедії у цьому чиновник не вбачає, бо, бач, тарифи не індексувалися вже кілька років, от і «набігло». Але спостерігається дивний збіг — варто було керівникам залізниці підписати протокол з очільниками залізничних профспілок, у якому, крім іншого, йдеться про підвищення заробітної плати на 25%, як тут же виникає проект наказу про підвищення тарифу саме на 25%. Щось не віриться у такі збіги.

Між тим, тариф на залізниці є певним індикатором для всіх інших видів перевезень, котрі вибудовують свою тарифну політику відштовхуючись від вартості залізничних перевезень, тож варто підняти тариф «Укрзалізниці», як слідом потягнуться й інші.

Ще одним гострим питанням перевезень є нерівноправність вантажовідправників у доступі до вагонного парку. Що ви хочете: якщо є дефіцит, то завжди знайдуться «перші серед рівних». Аби запобігти цьому явищу, котре має відчутний присмак корупції, «Укрзалізниця» розробляє систему пересилки порожніх вагонів, котра дозволить розподіляти вагони у відповідності до наявних заявок за певними критеріями.

У ситуації гострого дефіциту рухомого складу це нововведення не забезпечить усіх вагонами і не покращить технічний стан вагонів, проте створить ілюзію прозорості — адже в режимі он-лайн кожен зможе побачити, чому йому не можуть надати зерновоз. Ну, і всі знатимуть, що лаяти за відсутність вагонів нікого — комп'ютер же розподіляє (хоча й зараз там «крайнього» не знайдеш). Поки що систему тестують на цементовозах і критих вагонах, а до зерновозів руки дійдуть не раніше кінця року.

* * *

Та або негативне попереднє тло, або ж дія «свіжої крові» нового очільника, але за даними ІА «АПК-Інформ», у січні 2017 року зерновими вантажами в Україні завантажено близько 50,6 тис. вагонів, що на 83% перевищує результат аналогічного місяця попереднього року (27,6 тис. вагонів). Відзначається, що в абсолютному вираженні навантаження зернових вантажів у звітному місяці склало понад 3,25 млн тонн, що на 81% вище за показник січня 2016 року (1,8 млн тонн).

Для потреб внутрішнього ринку залізничним транспортом у січні перевезено 402 тис. тонн (7,4 тис. вагонів) зернових вантажів, що більше ніж вдвічі перевершує торішній показник (195 тис. тонн, або 3,4 тис. вагонів). У напрямку портів навантажено 43,2 тис. вагонів, або 2,85 млн тонн, що на 78% і 77% більше за січневі показники 2016 року.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"