Статті

КОШТОРИС КРАЇНИ-2017: ЯК ДЕПУТАТУ БЮДЖЕТ ПРИЙМАТИ, ТАК І НІЧ ДОВГА

Доленосного для країни вівторка, 21 грудня 2016 року, депутати передбачливо ухвалили рішення працювати до вичерпання питань порядку денного, і це правильно, бо найбільш «солоденьке» — Держбюджет — запланували до розгляду останнім. Загалом депутати видали «на гора» 267 голосувань за один подовжений до ранку день засідань. Адже до ухвалення бюджету потрібно було прийняти цілу низку законів, котрі дозволяли цей бюджет наповнити і витратити. І ця темна пора, за збігом обставин, виявилася найдовшою ніччю впродовж року.

Перш ніж розподіляти видатки, потрібно сформувати доходи, тож Верховна Рада прийняла в цілому законопроект № 5132 «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році».

Законодавчим актом переглянуті відповідно до вимог пункту 4 розділу XIX Податкового кодексу України ставки оподаткування, визначені в абсолютних значеннях, з урахуванням індексів споживчих цін, індексів цін виробників промислової продукції, зокрема, акцизного податку, екологічного податку та рентної плати. Також переглянуті положення, в яких міститься прив'язка до розміру мінімальної заробітної плати, в зв'язку з підвищенням останньої, вдосконалені деякі положення щодо адміністрування податку на додану вартість, рентної плати тощо.

Рентна плата за користування надрами, водою і лісовими ресурсами збільшена на 10,4%. Нормативна грошова оцінка землі несільськогосподарського призначення підвищена на 6%, а фіксований сільгоспподаток — на 14%. Однією з норм прийнятого документа є обмеження розподілу бюджетної дотації в розмірі до 150 млн грн на одного сільгоспвиробника на рік. Крім того, вносяться правки до Податкового кодексу для остаточного переходу аграріїв на загальний режим оподаткування податком на додану вартість.

ПІдтримала Верховна Рада і законопроект щодо змін Податкового кодексу, який передбачає підвищення акцизів на алкоголь та сигарети та зменшення ренти на видобуток нафти. Законопроектом № 5132 переглядаються окремі положення Податкового кодексу у зв'язку зі збільшенням наступного року розміру мінімальної заробітної плати до 3200 гривень.

Законопроектом № 5132 «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» збільшуються ставки акцизного податку на алкогольні та слабоалкогольні напої на 20%, на кріплені та ігристі вина — на 12%. Ставка для натуральних вин залишається без змін. Також, відповідно до законопроекту, на 40% зросте специфічна ставка акцизу на тютюнові вироби.

Одночасно документом зменшується розмір рентної плати за видобуток корисних копалин. Так, для видобутку нафти з покладів до 5000 метрів рента зменшується з 45% до 29% від вартості товарної продукції, для покладів понад 5000 м — з 21% до 14%. Поряд із цим ставка ренти для видобутку газового конденсату не змінилася і так само залишилася на рівні 45% — з покладів до 5000 м, 21% — з покладів понад 5000 м.

Найбільш суперечливим із так званих «бюджетоутворюючих» законопроектів став проект закону №5131 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо удосконалення складання та виконання бюджетів». Він передбачає передачу з місцевих бюджетів до державного бюджету видатків на підготовку в ПТУ фахівців низки професій загальнодержавного значення. Відповідний перелік затверджуватиме Кабмін.

Водночас документ передбачає, що видатки на утримання шкіл та нарахування вчителям передаються місцевим бюджетам. Також на балансі місцевих бюджетів будуть витрати на комунальні послуги та енергоносії установ охорони здоров'я, пільги на послуги зв'язку, інші пільги і компенсаційні виплати за проїзд. Окрім того, законопроект надає право уряду розподіляти резервні кошти освітньої та медичної субвенцій і визначати напрями використання таких видатків. Із приємного — законопроект передбачає системну підтримку сільського господарства на наступні п'ять років — не менше ніж 1% валового обсягу сільгосппродукції.

Депутати слушно зауважували, що наявні в місцевих бюджетах кошти не дозволяють у повному обсязі профінансувати видатки, передані на місця. Проте уряд вважає, що коштів вистачить, адже наступного року місцеві бюджети отримають фінансовий ресурс у 424 млрд грн, що на 86 млрд грн, або 28%, перевищує показник 2016 року. За словами Прем'єра, доходи місцевих бюджетів наступного року збільшаться на 25% — до 185 млрд грн.

Володимир Гройсман наголосив, що вже зараз у місцевих бюджетах доходи настільки перевищують видатки, що їх нікуди витрачати, тож місцева влада вимушена надлишок коштів тримати на депозитах у банку. Приміром, у Запоріжжя на депозитах — 724 млн грн, у Харкова — 520 млн грн, Львова — 496 млн грн, Вінниці — 270 млн грн, Миколаєва — 300 млн грн, Білої Церкви — 100 млн грн. Ну, а якщо комусь своїх грошей не вистачить, то у Держбюджеті-2017 передбачено спеціальну субвенцію в сумі 14,9 млрд грн та регіональну субвенцію — 9 млрд грн.

Загалом ухвалений законопроект вписується у політику децентралізації, що її проводить нинішній уряд, проте передаючи повноваження на місця, уряд далеко не повністю забезпечує їх фінансовим ресурсом. До того ж пильні депутати підрахували, що норми законопроекту порушують загалом 11 статей Конституції та дві ухвали Конституційного суду, так що у разі набуття ним чинності, нових звернень до Конституційного суду довго чекати не доведеться.

 

На, небоже, що мені не гоже

Повний текст у друкованій версії

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"