Статті

ЕКСПОРТ ЗЕРНА: МІЖНАРОДНІ ПАРТНЕРИ І ВНУТРІШНІ ПРОБЛЕМИ

Про перспективи виробництва та експорту зернових, олійних і продуктів їхньої переробки йшлося на прес-конференції в ІА «Укрінформ» 24 листопада. Під час неї відбулося підписання Меморандуму про взаєморозуміння між Українською Зерновою Асоціацією (УЗА) та компанією Societe Generale de Surveillance S.A. (SGS).

На запитання журналістів відповідали президент УЗА Володимир Клименко, віце-президент з розвитку бізнесу сільськогосподарсько-харчового департаменту SGSGroup Геннадій Шульга, віце-президент УЗА і директор ТОВ «Нью Ворлд Грейн Юкрейн» Микола Горбачов та радник ЮФ «Sayenko Kharenko» Андрій Заблоцький.

 

Переваги співпраці з SGS

Меморандум підписали Геннадій Шульга і Володимир КлименкоРозпочався захід з підписання меморандуму між УЗА та SGS. Слід зазначити, що на вітчизняному ринку компанія SGS добре відома, вона давно має своє представництво в Україні. «SGSGroup є світовим лідером у сфері інспекційних послуг, експертизи, випробувань і сертифікації, — проінформував Геннадій Шульга. — Компанія визнана світовим еталоном якості та професійної етики. Кількість її співробітників перевищує 85 тисяч чоловік, які працюють у понад 1800 офісах і лабораторіях по всьому світу».

Відомо, що ідентифікація зерна завжди здійснюється згідно до сертифікату походження товару (в тому числі, зерна). І якщо до підписання меморандуму кожна з компаній-експортерів залучала різних сюрвеєрів, то відтепер компанії, які входять до УЗА, й інше зернове співтовариство отримали змогу получати інформацію щодо українського зерна, яке прибуло до тієї чи іншої країни, завдяки співпраці з SGS. Також надається інформація, які проблеми можуть виникнути щодо цього зерна в тій або іншій країні. На жаль, у світовій практиці трапляються випадки економічної або інформаційної війни з боку імпортерів щодо «незручного» зерна, наприклад, коли ціни в світі падають, а за контрактом слід платити обумовлено більшу ціну. І щоби не платити таку ціну, імпортер починає поширювати чутки щодо неякісного поставленого нашою країною товару. Завдяки співпраці з SGS і отриманим від неї сертифікатам українське зерно матиме більші перспективи для зміцнення своїх позицій на світовому ринку. Такі звинувачення стануть неможливими.

Володимир Клименко навів приклади існуючої співпраці УЗА з SGS, зокрема щодо формування річного балансу зерна. Починаючи від 2011-го, зауважив він, учасники вітчизняного зернового ринку разом із Мінагрополітики підписують щороку меморандум про взаєморозуміння, яким коригується експорт зерна на основі реальних прогнозів та показників врожаю, тобто на підставі балансу зерна. Це погоджувальний документ, який визначає, яка кількість зерна має залишитися в країні для забезпечення продовольчої безпеки, а також скільки зерна країна може і має продати на експорт, аби не захлинутися власним урожаєм. «Відтоді, і це дуже важливо для економіки країни, — підкреслив президент УЗА, — не було жодної заборони на експорт зерна. Відтак виробники мають гарантовану можливість продати вирощене і отримати за нього гідну ціну. Державний бюджет отримує гарантовані валютні надходження. На світовому ринку Україну визнано впливовим і надійним гравцем.

Одним із основних чинників для визначення кількості експортованого зерна є кількість і якість вирощеної пшениці, тобто скільки є в наявності кожного року продовольчої і непродовольчої. Після забезпечення необхідної кількості продовольчої пшениці для внутрішніх потреб, визначають обсяги експорту.

Аналіз цього питання розтягується на декілька тижнів. Одним з головних джерел отримання таких даних є інформаційна база компанії SGS, а також лабораторні висновки з елеваторів найбільш значимих трейдерів щодо зерна, яке туди поступає. Це дуже важливий елемент співпраці».

Перспективним напрямком співпраці є створення карти полів в України. «Компанія SGS, — зауважив президент УЗА, — за багато років роботи створила карти полів різних країн світу. Уявіть собі, якби ми мали карту полів в Україні. Давайте почнемо з карти полів однієї області або хоча би одного району. Це буде неоціненний внесок не лише з огляду отримання певних врожаїв».

 

Ефект якості подібний до велосипеда

«Якщо наше зерно продається майже в усіх країнах світу, то як його можна назвати неякісним? — запитав В.Клименко. — Щоправда, ситуація з якістю зерна подібна до велосипеда — щойно припиняєш крутити педалі, він перестає рухатися і можна впасти. Тому ми повинні постійно працювати над якістю вітчизняного зерна».

Наразі в Україні розпочинає роботу дуже важливий проект Міжнародної фінансової корпорації (IFC), який розрахований на три роки і пов'язаний із покращенням якості вітчизняного зерна по багатьох напрямках. У рамках проекту створено робочу групу з 40 фахівців на чолі з президентом УЗА Володимиром Клименком, днями міністр агрополітики має підписати відповідний наказ. Пілотний проект націлений на системну роботу й охопить чотири області — Миколаївську, Одеську, Кіровоградську і Полтавську.

 

Міксувати зерно вже можна

Про те, що нарешті майже вдалося позитивно вирішити питання щодо можливості змішування зерна на елеваторах (лінійних і портових) в Україні для формування експортних партій розповів Микола Горбачов. За його словами, 23 листопада на засіданні Кабміну було ухвалено таке рішення, яке ще має набути письмового вигляду. Щоправда, слід зазначити, що того ж дня на урядовому порталі розміщено інформацію про те, що у Кабінеті Міністрів України відбувся «дерегуляційний день», результатом якого стало скасування більше 360 застарілих обмежуючих нормативних актів і уряд значно спростив умови роботи для аграріїв.

Дотепер основним документом, який регулює операції з зерном на елеваторах в Україні, є «Інструкція про ведення обліку й оформлення операцій із зерном і продуктами його переробки на хлібоприймальних та зернопереробних підприємствах». Інструкцію було затверджено наказом Мінагрополітики №661 іще в жовтні 2008 року, відтоді до неї 2012 і 2014-го вносилися правки. Документ визначає процедуру ведення обліку й оформлення операцій із зерном і продуктами його переробки на елеваторах, хлібних базах, хлібоприймальних, борошномельних і комбікормових підприємствах незалежно від їхньої форми власності. Інструкцією заборонялося змішування зерна різних сортів.

На вимогу реалій світового ринку у березні поточного року Європейська бізнес асоціація виступила з ініціативою надати експортерам можливість змішування зерна і формування об'єднаної експортної партії як на лінійних, так і портових елеваторах. Цю пропозицію підтримала Міжнародна асоціація торгівлі зерном і кормами (GAFTA). Відтоді профільні асоціації та Мінагрополітики опрацьовували таку можливість, і зрештою документ потрапив до КМУ та був розглянутий.

За словами Володимира Клименка, при правильному використанні дозволу на формування експортних партій зерна різних класів на елеваторах можна на 15% прискорити роботу перевалочних комплексів.

За його словами, змішування зерна дозволить більш ефективно використовувати ємності для зберігання, що призведе до зменшення простоїв і зниження часу на завантаження кораблів.

 

Зерновики vs транспортники

З приводу перебоїв у виконанні зобов'язань з боку «Укрзалізниці» щодо забезпеченості трейдерів вагонами-зерновозами Володимир Клименко повідомив, що через таку ситуацію, яка викликала загрозу невиконання експортних контрактів, УЗА ініціювала проведення в Мінагрополітики за участю міністра Тараса Кутового розширеної наради з розгляду питань транспортування вітчизняного зерна впродовж 2016/2017 МР. У її роботі також взяли участь перший заступник Мінінфраструктури Євген Кравцов, керівництво «Укрзалізниці», «Укравтодору» тощо. Результатом наради між іншого стало створення впродовж трьох днів робочої групи з розв'язання питання належного транспортування зерна. Очолили робочу групу співголови — президент УЗА Володимир Клименко та начальник Департаменту управління рухом «Укрзалізниці» Віталій Алейник. У вівторок пройшла перша її нарада.

«Ми опинилися в дещо дивній ситуації, — повідомив Володимир Клименко. — Якщо взяти показники перевезень «Укрзалізниці», то поточного року на цю дату вона перевезла на 12% більше зерна, ніж за аналогічний період минулого року. Тому керівництво залізниці стверджує, що вони, попри всі труднощі, перевезли більше. Але, з іншого боку, заявки трейдерів катастрофічно не виконуються. Такого ніколи не було. Вчора компанія «НІБУЛОН» написала звернення до керівництва держави, яке опубліковано в пресі, з кричущими фактами, що, приміром, в листопаді залізницею поставлено лише 6% від запланованих вагонів-зерновозів. У інших зерновиків ці цифри — в межах 30-50%.

Залізничники ж запевняють, що всі 14100 вагонів-зерновозів працюють.

У нас є підозра, що така катастрофічна ситуація з вагонами склалася через заборону Мінінфраструктури перевезень зерна автомобільним транспортом, вага якого перевищує (разом із масою автомобілю близько 15 тонн) 40 тонн. Раніше ж возили 40 тонн зерна плюс вага автомобіля. Це обмеження призвело до того, що таке додаткове навантаження впало на залізницю.

Відтак наша робоча група ухвалила рішення зібрати всі порти України, всі перевалки та експедиторів разом із керівниками Мінінфраструктури і «Укрзалізниці» на розширену нараду 29 листопада, щоби прибрати обмеження на перевезення зерна автотранспортом, забезпечити чіткий графік перевезень вагонами-зерновозами. Тобто йтиметься про те, щоби прибрати всі перепони для експорту зерна і створти сприятливі умови для виконання Україною зовнішніх контрактів».

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"