Статті

БАЖАЄТЕ ПРАЦЮВАТИ НА ЗБАГАЧЕННЯ ШАХРАЇВ? ТОДІ ПРОДОВЖУЙТЕ ПРОДАВАТИ ЗБІЖЖЯ ЗА ГОТІВКУ...

Втім, «НІБУЛОН» пропонує вам вихід із цієї ситуації

Тіньовий ринок зерна, розрахунки за готівку, уникання сплати податків, і, як наслідок — недоотримання державним бюджетом величезних коштів у вигляді податків та відсутність коштів на утримання і розвиток інфраструктури та соціальної сфери населених пунктів — з одного боку, та незаконне збагаченням окремих ділків-перекупників збіжжя тіньового ринку — з іншого.

Усе це сьогодні, на жаль, не поодинокі випадки в Україні. І якщо ті самі тіньові перекупники здійснюють такі нелегальні оборудки свідомо, маючи на меті виключно власне збагачення, то частина сільгоспвиробників помилково переконані, що працювати за готівку вигідно і зручно. Хоча насправді останні не лише стають співучасниками нелегального тіньового бізнесу, але й втрачають можливість отримувати з державного бюджету кошти на розвиток населених пунктів, де мешкають вони самі та їхні родини. Не варто забувати і про небезпеку зберігання готівкових коштів вдома, що ставить під загрозу життя рідних та близьких.

ТОВ СП «НІБУЛОН» як компанія, яка сумлінно, чесно і відкрито працює на ринку зерна, суворо дотримуючись українського законодавства, протягом усього часу плідної праці вносить свою посильну частку в легалізацію ринку зерна та закликає всіх виробників агропродукції вести свою діяльність виключно у правовому полі, тим самим зміцнюючи економіку держави.

З метою запобігання незаконному обігу готівкових коштів та фіктивних документів, які в подальшому спричиняють «податкові ями» в ланцюгах поставки зерна, компанія вирішила розпочати масштабну роботу з залучення до співпраці фізичних осіб. Такий крок може стати одним із механізмів поліпшення умов роботи на зерновому ринку, недопущення його тінізації, а найголовніше — дієвим способом наповнення місцевих бюджетів, дефіцит фінансування яких позбавляє села України будь-яких перспектив розвитку соціальної сфери та інфраструктури.

Джерелом наповнення бюджетів різних рівнів, у тому числі районних та бюджетів об'єднаних територіальних громад, може і повинен стати податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), сумлінна сплата якого просто не відбувається через приховування доходів від оподаткування. Саме тому мобілізація всіх наявних резервів для боротьби з цим, по суті, злочинним явищем, є пріоритетною і для «НІБУЛОНа» як соціально-відповідальної компанії.

Значні суми ПДФО повинні бути сплачені зокрема і від операцій з продажу сільгосппродукції фізичними особами — власниками земельних ділянок, яких ще називають «одноосібниками». На жаль, зараз ми спостерігаємо вражаючу реальність — коли суми ПДФО ідуть «в кишені» тих, хто підтримує тіньовий сектор аграрного ринку, купуючи зернові та технічні культури за готівкові кошти без офіційного оформлення документів на зерно, не кажучи вже про те, які втрати вони можуть «повісити» на одноосібника, використовуючи як привід начебто невідповідну якість.

На відміну від суб'єктів господарювання, які працюють прозоро та сплачують всі податки, особи, які купують зерно в одноосібників за готівку без оформлення документів, не виступають у ролі податкових агентів та не сплачують податок на доходи фізичних осіб і військовий збір за цими операціями. У результаті кошти не надходять до районного бюджету та Державного бюджету України. Проте саме ці кошти в подальшому повинні би бути спрямовані на розвиток сучасної інфраструктури населеного пункту та забезпечення фінансування заходів з підвищення обороноздатності держави.

Відповідно до Бюджетного кодексу України, районні бюджети та бюджети об'єднаних територіальних громад отримують 60% податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) на відповідній території.

Отже, частина податку на доходи фізичних осіб мала би бути направлена на ті сфери, які є найбільш важливими для конкретного регіону. Зокрема, на проведення ремонту навчальних та медичних закладів (дитячих садків, шкіл, лікарень, поліклінік), на ремонт та утримання об'єктів благоустрою (спортивних та дитячих майданчиків, пам'яток культурної та історичної спадщини, скверів), освітлення вулиць, ремонт доріг, створення водопроводів, каналізації, об'єктів газопостачання і теплопостачання.

Таким чином, проведення одноосібниками операцій з реалізації надлишків власної сільгосппродукції за готівкові кошти без сплати податків, по суті, є сприянням у завданні шкоди соціальній сфері регіону.

Відповідно до вимог Податкового кодексу України, доходи, отримані одноосібниками від продажу власної сільгосппродукції, не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи — платника податку, якщо розміри земельних ділянок, наданих їм для ведення особистого селянського господарства, та/або земельні частки (паї), виділені у натурі (на місцевості), не перевищують 2 га. Таким чином, фізична особа, яка продає сільгосппродукцію, але не зареєстрована як підприємець, має шанси не сплачувати податок на доходи фізичних осіб від такої операції та не відображати відповідні доходи в річній податковій декларації, якщо вона надасть копію чинної та належним чином складеної Довідки за формою № 3ДФ для підтвердження розміру земельних ділянок до 2 га. У цьому випадку підприємство-покупець не утримує ПДФО з доходів, що виплачуються за сільгосппродукцію фізичній особі.

Якщо розмір земельних ділянок перевищує 2 га, то дохід від продажу сільгосппродукції підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб на загальних підставах за ставкою 18%, а також повинен бути відображений у декларації про майновий стан і доходи фізичної особи. Також з доходу має бути утриманий військовий збір за ставкою 1,5%. Таким чином, податки мають платити всі одноосібники, які реалізують надлишки власної сільгосппродукції та мають земельні ділянки, розмір яких перевищує 2 га.

Звичайно, ми розуміємо, що сплата податків ні в якому разі не повинна відлякували фізичних осіб на шляху до легалізації їхнього бізнесу. Одноосібник не повинен працювати в збиток, а має отримувати належну винагороду за свою працю на землі, реалізуючи її плоди за вигідними справедливими цінами. Тому «НІБУЛОН» готовий на взаємовигідних умовах працювати і займатися операціями придбання сільгосппродукції в одноосібників та запропонувати вигідний варіант співпраці з ними. Розглянемо все по порядку.

Якщо взяти поточні ціни для підприємств і господарств, які сплачують податок на додану вартість, то від ціни, наприклад, ячменю, ми мали б:

1) відняти ПДВ 3890 грн — 3890 грн/6 = 3241,67 грн (визначили ціну без ПДВ);

2) відняти ПДФО 3241,67 грн — 3241,67 грн *18% = 2658,17 грн;

3) відняти військовий збір 2658,17 грн — 3241,67 грн * 1,5% = 2609,54 грн.

Однак готівковий ринок пропонує одноосібнику ціну у 2700 грн/т. Вигідність легальної операції для фізичної особи тепер під питанням. Тому «НІБУЛОН» пропонує іншу логіку розрахунку — відштовхуючись від реального ринку: ми спробуємо стати конкурентними і запропонуємо одноосібнику за зерно базисних кондицій, наприклад, 2730 грн/т, які в підсумку і отримає фізична особа у вигляді чистого доходу.

Зокрема, законодавством передбачено, що з доходу треба сплатити податки: податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) у розмірі 18% та військовий збір (ВЗ) — 1,5%. Тобто податки складуть разом 19,5%. Щоб визначити суму податків для отримання чистого доходу в 2730,00 грн (ціна 1 т зерна базисних кондицій), складемо просте рівняння:

2730,00 грн — це 80,5% (різниця між 100% та сумою податків 19,5%) від суми операції, з якої мають бути сплачені податки. Отже, для отримання чистого доходу в розмірі 2730,00 грн потрібно, щоб валовий дохід на 1 т зерна склав 2730,00 грн / 0,805 = 3391,30 грн. Різниця між валовим та чистим доходом і буде складати 19,5% (суму ПДФО та ВЗ), в конкретному випадку 3391,30 грн — 2730 грн = 661,30 грн.

Для прикладу, на схемі наведено розрахунок у разі, якщо обсяг поставки фізичної особи складає 5 тонн.

Саме це і буде відображено в договорі (додатковій угоді чи додатку).

Підсумуємо сказане вище та виокремимо переваги від реалізації власної вирощеної сільгосппродукції фізичними особами в правовому полі.

Для фізичних осіб:

• покупці зерна не тільки сплатять кошти за зерно фізичним особам — продавцям, але й сплатять до бюджету податок із доходів фізичних осіб, що у свою чергу піде на утримання інфраструктури на місцях, тобто туди, де мешкають вони самі та їхні рідні і близькі;

• підприємство-покупець складе в кінці кварталу звітність та відобразить у ній вказану операцію;

• фізичні особи в кінці року (за бажанням після кожного кварталу) отримають у покупця довідку про суми нарахованих доходів та утриманих і перерахованих податків, що дасть їм змогу скласти та подати за її даними декларацію про майновий стан і доходи, але сплачувати податок вже не потрібно, тому що покупець його сплатив у момент виплати доходу.

Для держави в цілому це дасть можливість збільшити прозорість ринку зерна та вивести із тіні значну частину ринку (за оцінками експертів, від 20 до 40%). У свою чергу, це зменшить можливі зловживання при реалізації зерна на експорт та дасть змогу утримувати ціни на зерно на досить стабільному високому рівні.

Таким чином, ми разом зможемо зробити важливий крок для створення сприятливих умов співпраці та взаємодії одноосібників і зернотрейдерів, внести значущий внесок у культуру взаємовідносин держави й тих, хто в ній живе і працює.

А ще результатом вашої важкої та виснажливої праці буде не страх бути звинуваченим у нелегальній господарській діяльності або бути обібраним шахраями чи й того гірше, злочинцями, а впевненість у тому, що ви працюєте та отримуєте прибутки легально, що вам немає чого приховувати від фіскалів та поліції. А також впевненість у тому, що кошти у вигляді сплачених податків будуть перетворені на затишні дитячі садочки, школи, сучасні медичні заклади, відремонтовані та освітлені дороги тощо.

Чи все ще бажаєте працювати на ділків-перекупщиків і заробляти гроші для них?

Ми відповімо тим, хто за тіньовий ринок: подумайте, які можливості перед вами відкриються після виходу з «тіні». Так, є вірогідність, що ви отримаєте менше коштів, але це будуть легальні кошти, і ви будь-кому зможете сказати: «Я реалізував зерно легально». По-друге, ви зможете з піднятою головою доповісти селищному голові, що обробляєте земельну ділянку, і за вас ПДФО та ВЗ сплатила компанія «НІБУЛОН». Ці кошти отримує районний бюджет, і селищний голова має право вимагати для свого села відрахування на покращення місцевої інфраструктури (дитячих садків, школи, тощо).

І тільки підтримуючи армію, сплачуючи 1,5% військового збору, ви маєте моральне право вимагати, щоб армія захищала вас.

А якщо ви навпаки сьогодні в «тіні» продаєте зерно, то завтра до вас звертається той самий селищний голова з проханням надати допомогу на утримання дитячого садка чи школи, або ремонт шляхів. Виходить так, що якщо ви працюєте в «тіні», то, знаючи про це, до вас звертаються всі з вимогою сплатити додаткові кошти. Складіть всі ці витрати і ви нарешті зрозумієте, що сьогодні є шлях набагато легший і вигідніший: сплатити податки, легально продати зерно і з піднятою головою сказати: «Я чесно відпрацював, я чесно сплатив податки, я чесно можу сам вимагати від вас і більше нікому нічого не платити».

А тепер підрахуємо: уявімо, що в селі обробляється 2 тис. га землі одноосібниками. Для спрощення розрахунків вкажемо, що вони навіть за песимістичною врожайністю вирощують з 1 га 2 тонни того ж самого ячменю. То виходить, що в цілому сумарно одноосібники зберуть врожай 4 тис. тонн ячменю. Згідно з вищенаведеним розрахунком, з кожної тонни до районного та державного бюджетів буде сплачено 610,43 грн податку (ПДФО), а в цілому за одноосібників покупцем буде сплачено 2441736,00 грн. Якщо відповідно до Бюджетного кодексу 60% податку залишається у місцевому бюджеті, то місцевий бюджет отримає — 1465041,60 грн.

Це дуже вражаюча цифра. Для прикладу наведу, що для оснащення одного комп'ютерного класу необхідно 100 тис. грн. Тобто за ці кошти сільська рада могла би самостійно оснастити 14 комп'ютерних класів за рік. Таким чином, за один рік в одній школі можна оснастити всі класи комп'ютерами, замінити пластикові вікна, виконати ремонт школи. А якщо так працювати 3-4 роки, то, я думаю, у селах буде і вуличне освітлення, й асфальтове покриття, і відремонтовані дитячі садки, і ФАПи. Але ми чомусь продовжуємо говорити, що ми бідні, за нас має думати держава, і хтось інший повинен прийти і дати нам кошти. Задумайтеся! У першу чергу ми самі маємо подумати і подбати про себе. На простому розрахунку я показав, що ми самі здатні покращити життя свого села.

Тут, до речі, не враховано ще й те, що одноосібники працюють не самі. Тобто вони мають наймати людей, мешканців ваших сіл, і їм також платити легальну заробітну плату. А від виплати реальної заробітної плати теж будуть надходити кошти до місцевого бюджету.

Ця інформація має змусити задуматися як районну владу і районних податківців, так і вас — одноосібників, фермерів і селищних голів. Це реальні кошти, які знаходяться поряд з вами, але які ви чомусь досі не використовуєте.

Це ваш легальний заробіток, який ви можете витрачати легально, цивілізовано, не втягуючись в якісь сумнівні оборудки. І нарешті, це перший крок до співпраці з будь-яким банком з питань кредитування і фінансування вас як одноосібника, це шанс розвивати ваш бізнес цивілізовано, прозоро — так, як це вже 25 років робить компанія «НІБУЛОН».

Уся вищевикладена інформація адресована в першу чергу тим, хто працює в «тіні». Але у той же час наша компанія вдячна господарствам, які працювали або почали працювати легально. Дякуємо вам за те, що сповідуючи принципи здійснення своєї господарської діяльності в рамках законодавства, ви разом з нами сприяєте розвитку легального ринку зерна України!

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"