Статті

«SIVAL» ПРОПОНУЄ ІДЕЇ ТА ТЕХНОЛОГІЇ, ЩО МАТИМУТЬ ПОПИТ ЗАВТРА

Поринаючи подумки у світ романтики, чи не найпершою уявляється Франція з її неповторними мелодіями, що блукають середньовічними вуличками з ошатними кав'ярнями, а в них подають теплі булочки з гарячою кавою. Що вже говорити про французьке вино, адже лише від самої згадки про нього знавці навіть відчувають легкий терпкуватий присмак…

Так, Франція! Історично — найвідоміший виробник цього благородного напою у світі. А ще батьківщина коньяку і шампанського. Тож не дивно, що виноградники та винокурні посідають важливе місце в економіці країни. Благородні алкогольні напої виробляють усі: від маленьких приватних господарств до потужних національних компаній. Виробництво вина у Франції має давні традиції й є не просто елементом культури, воно вкорінене у поняття «нація».

Французька Республіка, крім іншого, є одним із найпотужніших у Європі виробників сільгосппродукції, лідером із урожайності сільгоспкультур і продуктивності в галузі тваринництва.

Щоби продемонструвати свої можливості в аграрній галузі, країна постійно проводить чимало міжнародних і внутрішніх профільних виставок. Однією з таких є виставка землеробства «SIVAL», яка традиційно проходить у невеличкому місті Анже на північному заході Франції (землі Луари). Цьогорічна виставка, яка відбувалась 12-14 січня, стала ювілейною — тридцятою! Тому висвітлювати її роботу організатори заходу, серед багатьох інших ЗМІ, люб'язно запросили і газету «Агропрофі».

Цьогоріч на «SIVAL» близько 600 експонентів представляли все необхідне для виробництва, переробки, транспортування та збуту продукції й обладнання: від пробок та пляшок для вина до популярних у Франції та деяких країнах Європи автоматів для продажу продуктів. За 3 дні виставки її відвідало понад 21 тисяча осіб, серед яких, до речі, було чимало молоді. Серед іноземних відвідувачів виставки були представники Німеччини, Бельгії, Канади, Іспанії, Великої Британії, Італії, Голландії, Португалії та Польщі.

За словами президента Національної федерації виробників фруктів, а за сумісництвом президента «SIVAL» — Бруно Дюпона, 30-та виставка відбувається під час досить критичного та переломного моменту для французького сільського господарства. «Сьогодні інновації стали невід'ємною частиною роботи будь-якого підприємства, — наголосив він, — яке хоче бути конкурентоспроможним, яке впевнено дивиться у майбутнє, тож ми повинні повсякчас вдосконалюватися. І нині «SIVAL» не нав'язує відвідувачам своє бачення сільського господарства майбутнього, але дає можливість ознайомитися та обрати для себе вже випробувані ідеї та технології, що будуть користатися попитом завтра».

Також до іноземних журналістів звернулася менеджер з комунікацій кластеру «Vegepolys», який виступив партнером виставки, Емануель Руссо. Вона розповіла про свою досить унікальну організацію, а точніше, як вони її називають — «кластер». Цей кластер (сконцентрована на певній території група взаємопов'язаних компаній — прим. авт.) орієнтується на рослинництво і має три основні складові, що працюють у синергії: виробництво, наукові дослідження та навчання. Розпочавши свою діяльність 2005 року, «Vegepolys» дав поштовх ще 20 подібнім утворенням по всьому світу, 10 з яких знаходяться в Європі. Щорічно кластер інвестує близько EUR50 млн у інноваційні проекти, при цьому започатковуючи близько 40 нових проектів на рік, об'єднує 300 фірм-членів, 2500 студентів та 85 лабораторій.

Тематика виставки складалася з таких галузей: фрукти та овочі, виноробство, насіння, виробництво сидру, садівництво. Чимало уваги було приділено можливостям ведення «міського» землеробства, тобто використання приміських території для забезпечення городян необхідними овочами та фруктами. Якщо на сьогодні у містах проживає близько 50% населення, то до 2050 року цей показник може зрости до 75%, тож питання актуальне.

Та все ж основною темою «SIVAL» було виноробство. Для француза придбати пляшку вина така сама звична річ, як для українця — шматок сала. Вино залишається для французів своєрідною релігією. У парламенті присутнє досить потужне лобі представників виноробної галузі, яке, до речі, нещодавно вибороло можливість рекламувати вино, хоча й із застережливими написами, на тлі урядової програми запобігання зростанню кількості аварій через надмірне вживання водіями алкоголю.

Близько 50% вина та 60% шампанських вин у пляшках йде на експорт. Вино кожного регіону Франції розливають у пляшки певної форми — це давня традиція. Наприклад, існує загальновідома історія пляшки з нахиленим горлечком. Раніше кожну пляшку склодуви видували вручну, і на одному з заводів, що поставляв вино до королівського двору, якось хлопці, вочевидь, перебрали вина і зробили пляшки з нахиленими горлечками. Людовік XIV був невдоволений таким виглядом пляшок і викликав до себе господаря — Жан-Поля Шене. «Що то за неповага до короля», — гримав Людовік. Винороб спочатку зніяковів, а потім швидко знайшовся: «То пляшки схилили голову з поваги до Вашої Величності!». Така відповідь дуже сподобалася королю, і з тих давніх часів нахилене горлечко є візитівкою вина від Шене (J.P.Chenet — прим. авт.).

Окремо хочеться розповісти про деяких експонентів, які особливо вразили своїми ідеями. Серед великої кількості потужної сучасної техніки помітно виділялися три тварини: кінь, мул та віслюк. Адже у Франції великою популярністю в органічному землеробстві користуються саме мули, бо вважається, що вібрації від потужної сільгосптехніки завдають землі чималого стресу. Та й через властиві країні невеликі розміри господарств не завжди доречно використовувати машини. Так само, як у межах кооперативів господарі використовують трактори та комбайни, французькі фермери здають в оренду своїх тварин. Між іншим, керувати мулом і навчити його правильно працювати на землі — ціла наука й окрема професія, і не всім по кишені утримувати у господарстві такого спеціаліста і самого мула.

Виставка SIVAL. КонярствоБільше про актуальність цієї теми на виставці нам розповів президент Асоціації робочих коней, є у Франції і така, Ерік Руссо. За його словами, спочатку власники тварин просто намагалися зберегти породи тварин, але відносно недавно з певних ментальних причин фермери почали займатися пошуком нових порід для практичного застосування в органічному землеробстві. Та й, зважаючи на горбисту місцевість, тварини стали справді хорошим рішенням проблеми застосування техніки на такій поверхні. Ґрунт стає щільнішим та краще переживає проміжок часу між обробітком. Також коней широко використовують у лісництві, під час масштабних заходів поліцейськими (доведено, що навіть жорстокі демонстранти більш поважливо ставляться до охоронців порядку на конях, ніж на машинах). В агросекторі мули та коні зазвичай працюють до 7 годин на день, живуть від 20 до 30 років, а коштують EUR6-7 тис. Cьогодні у Франції працює близько 45 тис. коней та мулів. Пан Руссо зазначив, що на планеті більше за все використовується праця людей, на другому місці — тварини, а машини лише на третьому і в дуже незначному співвідношенні. Він упевнений, що за роботою коней майбутнє, до того ж про можливу користь від них ми ще багато чого не знаємо, бо наразі майже всі дослідження відбуваються у напрямку машин.

Виставка SIVAL. АквапонікаЩе однією цікавинкою виявилася технологія, яка називається аквапоніка. Про неї нам розповідала спеціаліст компанії Aquaponic Management Project Валері Зіммерман. «У Франції ця технологія ще не є популярною, але компанія минулого року продала вже 40 технологічниих карт. Аквапоніка — це синергія трьох складових: рослин, риб та бактерій. Це замкнене середовище, у якому рослини та бактерії очищують воду для риб, а риби виробляють природні добрива для рослин. Таким чином це екологічно чиста система, яка не потребує додаткових хімікатів. Основні мінуси аквапоніки: вона може знаходитися лише під покрівлею, адже через кислотність дощів можуть постраждати у процесі обміну речовинами риби; для ґрунту під рослинами підходить тільки глина або гравій, що також слугують додатковим фільтром для води, яка проходить через рослини. За підрахунками, на 1 кг риби виробляється 4 кг овочів. Саме ця технологія і є представником «міського» сільського господарства, про яке згадувалося вище, адже аквапоніку можна поставити у себе на приватній території заміського будинку та у невеличкій теплиці.

Виставка SIVAL. Торгові автомати для фермерівНаостанок хочеться відмітити галузь спеціальних торговельних автоматів для продукції сільського господарства. Такі контейнери вже досить поширені у Західній Європі, в тому числі у великих містах: у них зазвичай продають бургери та інший фастфуд. У Франції такі автомати характерні для невеликих містечок, де вони містяться на головній площі або у прохідній зоні, та у місцях скупчення туристів великих міст. Автомат має багато комірок з охолодженням на електронних замках, у кожну з яких можна покласти лише один товар — хліб, овочі, фрукти, соки. Заправляється такий автомат один-два рази на добу і не потребує окремого продавця. В Україні за тим самим принципом працюють кавові автомати. Але чому би не запропонувати покупцю більшу лінійку товарів, задалися питанням французькі фермери. Судячи з великої кількості відвідувачів на стендах представників двох конкуруючих фірм, ці автомати продовжують набирати популярність.

Фото автора

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"