Статті

БЛАГОДІЙНА ДОПОМОГА, ОБКЛАДЕНА ПОДАТКОМ

Редакція газети «Агропрофі» восени 2014 року провела на своєму сайті благодійний аукціон зі збору коштів учасникам АТО. На цьому аукціоні за 19000,00 грн було реалізовано примірник книги «Зірки першої величини. Агропромисловий комплекс України» з автографами Героїв України. Одразу ж за результатами аукціону всі отримані кошти були переказані на розрахунковий рахунок благодійної організації «Благодійний фонд допомоги батальйону «Донбас». Постало питання щодо того, чи можна зазначену суму коштів відобразити у складі витрат підприємства. Роз'яснення з цього приводу нам люб'язно надали фахівці-правники.

 

Ярослав Романчук,

адвокат, керуючий партнер Міжнародного правового центру «EUCON»:

— Законом України від 02 вересня 2014 року № 1668-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги» було внесено зміни до ПКУ. Однак операція з реалізації книжки на благодійному аукціоні зі збору коштів учасникам АТО не є операцією з надання благодійної допомоги і оподаткування такої операції буде здійснюватись за загальними правилами, передбаченими для оподаткування операцій з реалізації товарів. Оскільки така операція була здійснена у 2014 році, при визначенні розміру доходів та витрат будуть застосовуватись норми ПКУ, у редакції, що діяла до 01.01.2015р.

Доходи, отримані від реалізації книги на благодійному аукціоні з метою оподаткування податком на прибуток будуть відображатись за загальними правилами відповідно до ст. 135 та ст. 136 ПКУ. Сума доходів за такою операцією буде дорівнювати вартості, за якою була реалізована книга. Доходи визнаються у звітному періоді, у якому відбувся перехід права власності. Витрати, пов'язані із здійсненням реалізації товару на благодійному аукціоні, будуть відображатись відповідно до ст. 138 ПКУ. До складу витрат, відповідно до норм цієї статті, буде включено собівартість реалізованого товару. Витрати відображаються у тому періоді, в якому визнано дохід від реалізації товару.

Законом №1668 було доповнено Підрозділ 4 Розділу ХХ ПКУ підпунктом 33, відповідно до якого грошові кошти або майно добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції у повному обсязі, без обмежень, включаються до складу інших витрат з метою оподаткування податком на прибуток.

Отже, сума коштів, перерахованих на користь батальйону «Донбас», може бути включена до складу інших витрат у податковому обліку у повному обсязі у тому разі, якщо такий батальйон є військовим формуванням (частиною, підрозділом, тощо) та утворений відповідно до закону України. У іншому випадку, кошти, перераховані на користь батальйону «Донбас», будуть включені до складу витрат у податковому обліку у розмірі, що не перевищує 4 відсотків оподаткованого прибутку попереднього звітного року відповідно до п. 138.10 ст. 138 ПКУ, у редакції, що діяла до 01.01.2015р.

 

Роман Макарчук,

юрист юридичної компанії Jurimex:

— На момент перерахунку коштів вступив в силу Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги» від 02 вересня 2014 року №1668-VII (надалі – Закон). Цим Законом було доповнено підрозділ 3 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (надалі – ПК України) пунктом 33, який визначав особливості віднесення на витрати підприємства переданих на потреби АТО сум коштів або вартості інших засобів, товарів, робіт, послуг за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Зазначеним пунктом вказується, що на період проведення антитерористичної операції до інших витрат звичайної діяльності такі благодійні внески включаються без обмежень, передбачених підпунктом «а» підпункту 138.10.6 пункту 138.10 статті 138 ПК України. Дане обмеження полягає в тому, що на витрати підприємства може бути віднесена не вся сума коштів, добровільно перерахована до неприбуткових організацій, а лише частина, яка не перевищує розміру 4 відсотки оподатковуваного прибутку звітного податкового року.

Проте диявол, як завжди, криється в деталях. Проаналізувавши норму пункту 33 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, бачимо, що вказана пільга діє лише у разі перерахування коштів безпосередньо Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їхнім з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Чи можна вважати станом на осінь 2014 року, що батальйон «Донбас» входить до вищезазначеного переліку отримувачів коштів? Безумовно, адже від 29 травня 2014 року 1 рота батальйону була включена до складу Національної гвардії України, а інша частина бійців – до складу 24 батальйону територіальної оборони Луганської області у структурі Міністерства оборони України (з 17 січня 2015 року вищезгадані бійці увійшли до складу новоствореного 46 окремого батальйону спеціального призначення «Донбас-Україна» Збройних Сил України).

Проте законодавство України, зокрема Постанова Національного банку України «Про затвердження Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах» від 12 листопада 2003 року № 492, містить положення про те, що військові частини, до яких належать такі військові формування, як батальйон «Донбас», відкривають у банках власні рахунки. Тому саме перерахування коштів на ці рахунки вважатиметься безпосередньою передачею коштів таким «військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям».

Розрахунковий рахунок благодійної організації «Благодійний фонд допомоги батальйону «Донбас», в свою чергу, не може вважатися рахунком військового формування, незважаючи на те, що офіційною метою даної організації була і є допомога бійцям колишнього батальйону «Донбас» (наразі 46 окремий батальйон спеціального призначення «Донбас-Україна»).

Аналізуючи відомості про зазначений фонд, вміщені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, бачимо, що ця благодійна організація є приватною і не фінансується з Державного бюджету.

Виступаючи посередником у відносинах щодо перерахування коштів на потреби АТО, такий благодійний фонд перешкоджає юридичним особам, що надають благодійну допомогу на потреби АТО, віднести ці суми до витрат у повному обсязі, адже перерахунок коштів особам, визначеним у пункті 33 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, буде здійснюватися саме цією благодійною організацією.

Саме тому перерахування 19000,00 грн благодійної допомоги на розрахунковий рахунок благодійної організації «Благодійний фонд допомоги батальйону «Донбас» може бути віднесено до складу витрат підприємства лише у розмірі, що не перевищує 4% оподатковуваного прибутку звітного податкового року.

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"