Статті

П'ЯТЬ ОЗНАК СЬОГОДЕННЯ

Політичну кризу, котра вже три місяці колотить країну, дехто вважає лише реалізацією чужого сценарію для зміни правлячої еліти. Що ж, конспірологічні теорії мають право на існування і дуже подобаються обивателям – так само, як і детективи. 


Повний текст у друкованій версії

«А на менше 

я не згоден»

На цьому тлі відкрилася четверта сесія Верховної Ради сьомого скликання. І знову політики взяли ініціативу у свої руки – про вимоги Майдану вже давно ніхто не згадує: ні про покарання винних у розгоні мирних маніфестацій, ні про підписання угоди про Асоціацію з ЄС, ні про відставку Президента. Воно й правильно – для політиків прем'єріада значно цікавіша, тим більше, що відставка Віктора Януковича просто безглузда – наразі його рейтинг вищий, ніж у всіх опозиціонерів, і він легко виграє вибори.

Проте замість конкретної роботи – ухвалення законів, котрі вивели б країну з небезпечного піке, депутати почали красномовні ескапади. Вправлятися в риториці можна у кращі часи, зараз потрібно діяти. Та після виступів як вже стало звичним – оголосили перерву. Зрештою і після перерви ніяких позитивних зрушень не сталося, тому голова ВР Володимир Рибак і закрив засідання. У середу робота взагалі не задалася – депутати не змогли ухвалити жодного рішення, тому розійшлися до четверга.

У четвер ситуація взагалі перейшла межі здорового глузду: представники опозиції вимагали негайного голосування за повернення до Конституції 2004 року, проте виявилося, що такого законопроекту до парламенту ще ніхто не вніс. Власне, на цьому робота і припинилася – домовитися головам фракцій ні про що не вдалося, тому засідання закрили і вирішили збиратися тоді, коли буде конкретика по проекту змін до Конституції. Втім, повернутися до Конституції 2004 року можна і коротшим шляхом – Конституційний суд просто повинен скасувати власне рішення 2010 року. Та чи захоче він це робити? 

Дивна логіка у депутатів – що, крім Конституції, ніяких інших справ у Верховної Ради немає? І ніякі інші закони ухвалювати не слід? Бо по Конституційних змінах консенсусу можна не досягти і рік, і два. А час спливає. Може варто було би делегувати на переговори лідерів фракцій, а самим депутатам займатися тим, за що кожен з них отримує зарплату? 

Та, як виявилося, і в середовищі опозиції погляди на реформування Конституції сильно різняться, відтак заплановане на 10 лютого засідання робочої групи уповноважених представників депутатських фракцій з напрацювання узгодженого законопроекту про внесення змін до Конституції України не відбулося. 

Конституційні амбіції опозиціонерів прямо пропорційні їх президентським рейтингам. Останні заміри соціологів свідчать, що Яценюк вже навіть не третій, а четвертий (після Януковича, Кличка та Порошенка). Ну, а раз мені не судилося стати президентом – то й повноважень йому не треба. Не дивно, що найбільш радикальні розбіжності між проектами конституцій від «УДАРу» Віталія Кличка та «Батьківщини» Арсенія Яценюка полягають у розділі під назвою «Президент України».

УДАРівці проти кардинального зменшення повноважень голови держави. Зокрема, вони пропонують не відбирати у Президента право призначати голову СБУ та ГПУ, пропонувати половину складу Ради Національного банку України та Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Крім того, Віталій Кличко пропонує збільшити квоту Президента у Конституційному суді. Якщо зараз голова держави має право призначати третину складу суду, то УДАРівці пропонують надати йому право на призначення половини складу КС.

Більше того, УДАРівці пропонують надати Президенту право зупиняти дії актів Кабінету Міністрів України, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим та Верховної Ради АР Крим з одночасним зверненням до Конституційного Суду України з мотивів їх невідповідності Конституції України. А також оскаржувати акти Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади, Національного банку України до судів загальної юрисдикції. Водночас пропонується позбавити главу держави права призначати чергові та позачергові вибори Верховної Ради і передати цю функцію Центральній виборчій комісії.

От лише соціологи і у прем'єрському рейтингу відсувають Яценюка на друге після Порошенка місце. То може варто прописати особливі повноваження для голови Верховної Ради, якщо і з прем'єрством не складеться?


Європа здатна нам допомогти

На відміну від Верховної Ради, Європарламент попрацював на славу, ухваливши резолюцію щодо ситуації в Україні (аналогічний документ ухвалила і Палата Представників конгресу США). Під час її обговорення прозвучала жорстка критика на адресу української влади. Європейський парламент закликав країни-члени ЄС до підготовки персональних санкцій проти українських чиновників, законодавців, олігархів, причетних до розгону Майдану і смертей активістів. Висловлюється занепокоєння тим, що, незважаючи на міжнародний тиск, українська влада продовжує проводити політику залякування, репресій, катувань і насильства щодо демонстрантів. Зазначено, що будь-який насильницький розгін демонстрантів або оголошення надзвичайного стану буде вважатися кримінальний карним діянням та порушенням основних прав, що матиме серйозні міжнародні наслідки.

Першим пунктом висловлюється підтримка українському народу, який відстоює вільну, демократичну, незалежну Україну та її європейську перспективу. Європарламентарі висловлюють глибоку стурбованість з приводу серйозної політичної кризи в Україні і запеклих зіткнень в Києві та інших містах та наполягають на справжній демократичній дискусії про шляхи і засоби подолання конфронтації.

Резолюція рішуче засуджує ескалацію насильства щодо мирних громадян і висловлює співчуття сім'ям загиблих у результаті насильства. Українську владу закликають поважати права та свободи людини та вжити негайних заходів щодо розслідування і покарання тих, хто застосовував насильство щодо мирних демонстрантів.

Протестуючих Майдану, у свою чергу, закликають утримуватися від застосування сили і підтримувати законність своєї справи мирним шляхом, лідерів опозиції закликають зберегти протест мирним. Окремо висловлюється стурбованість з приводу надмірного застосування насильства з боку силовиків, «тітушок» і з приводу насильницьких дій ультранаціоналістів.

Від Президента Януковича вимагають негайного і безумовного звільнення і політичної реабілітації всіх незаконно затриманих демонстрантів та політичних ув'язнених, у тому числі пані Тимошенко. Пропонується створити незалежний слідчий комітет під егідою визнаної міжнародної інституції, наприклад, Ради Європи, для того, щоб розслідувати усі порушення прав людини, які мали місце з часу початку демонстрацій.

Нагадується про готовність ЄС підписати з Україною угоди про асоціацію та ЗВТ, як тільки політична криза буде подолана і відповідні вимоги будуть виконані. Президента і уряд України закликають всерйоз вдатися до широкого діалогу з опозицією, громадянським суспільством і протестувальниками Майдану, щоб розрядити напружену ситуацію.

У пункті 14 міститься заклик до інституцій ЄС, країн-членів ЄС вжити негайних дій, включаючи збільшення дипломатичного тиску. ЄС закликають готувати персонально націлені заходи і санкції на поїздки, активи та нерухомість тих українських чиновників, законодавців і їхніх бізнес-спонсорів (олігархів), які відповідальні за застосування насильства і смерть протестувальників. Закликають активізувати зусилля з тим, щоб зупинити відмивання грошей і ухилення від сплати податків українськими компаніями та бізнесменами в європейських банках.

Також Європарламент закликає ЄС, США, МВФ, Світовий банк, ЄБРР, Європейський інвестиційний банк продовжувати готувати довгостроковий пакет конкретної фінансової підтримки України.

Пункт 20 присвячений Росії і містить заклик до РФ зупинити надмірний тиск, спрямований на підрив суверенного права своїх сусідів вільно визначати своє майбутнє.


Чим кращий актор – тим більша пауза

Після наведення ладу у фракції та голосування закону про амністію, Віктор Янукович пішов на лікарняний. Потрібно було взяти тайм-аут. Після його виходу на роботу тон влади рішуче змінився – ні про які поступки мова знову не йде, усі спроби якось розв'язати ситуацію в парламенті наштовхуються на стіну. Тим часом у середовищі фракції Партії регіонів виникла так звана «група Тигіпка», котра ніби то готова співпрацювати з опозицією у питаннях формування нового уряду (не задарма, звісно, а за посади). Тому подейкують, що погрози розпустити бунтівний парламент вже оформлені у відповідний проект указу – байдуже, що формальних підстав для цього немає.

Тепер фракція комуністів нервово обкусує нігті – якщо опозиція і частина більшості домовляться між собою, то зможуть ухвалювати рішення і без них – пропала тоді «золота акція» в парламенті. Якщо ж не домовляться – комуністи «за толіку малую» підтримають будь-якого Прем'єра, запропонованого Президентом (спершу, звісно, покритикувавши).

Вочевидь рішення про уряд і подальші дії влади вирішили ухвалювати після консультацій з Путіним під час відвідин олімпіади в Сочі – про це вже не соромлячись казали самі депутати. Бо пропозиції Європи і США озвучили їх представники Кетрін Ештон та Вікторія Нуланд під час візитів до Києва – кредити в обмін на опозиційний уряд. Побачимо. Тут зараз діє політичний аукціон: хто запропонує більшу допомогу – того і прем'єр. Принаймні, Яценюк учергове зізнався, що готовий узяти відповідальність за долю країни на посту Прем'єр-міністра.

Мабуть, шальки терезів застигли у хиткій рівновазі між ЄС і Росією, тому у 11 лютого «дотискати» ситуацію приїхав Комісар ЄС з розширення та Європейської політики сусідства Штефан Фюле. Приїхав політик не з порожніми руками, а з «цукеркою»: напередодні Рада міністрів ЄС із закордонних справ ухвалила рішення не обмежуватися з Україною зоною вільної торгівлі та асоційованим членством. За умови початку реформ, наша держава має шанс скористатися перевагами повноцінної європейської інтеграції. 

Пауза Президента закінчилася не очікуванним поданням кандидатури Прем’єр-міністра, а пропозицією оголосити 9 березня Днем національного примирення.


І знову про гроші

 

Повний текст у друкованій версії

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"