Статті

ДНОПОГЛИБЛЮВАЛЬНИМ РОБОТАМ НА ДНІПРІ БУТИ!

За умов обмеженості великовантажних перевезень автотранспортом та їхньої дорожнечі, а також щорічного загострення дефіциту вагонів-зерновозів для транспортування великих обсягів зерна на експорт особливого значення набуває розвиток перевезень зерна річковими шляхами. Основною перепоною для річкових перевезень, як доводить час, є не гранітні перекати на дні Дніпра в районі Дніпродзержинська, а наполегливе затягування Міністерством інфраструктури України питання проведення днопоглиблювальних робіт, розв'язання якого у стислі терміни покладене на нього Президентом і урядом України.

Україна як одна з провідних країн світу з виробництва зернових і олійник культур накреслила амбітні плани виробництва 80 млн тонн зернових з 2017 року. Реалізація цих планів і подальший розвиток АПК, визначені урядом, значною мірою залежать від розвитку логістичної, насамперед, воднотранспортної інфраструктури країни.

Левова частка зерна експортується з України морем, тобто водними шляхами. А безпосередньо до морських портів у нашій країні близько 60% зерна наразі надходить залізницею, 36% – автомобільним транспортом і лише  3% – річками.

Нині основним чинником, що стримує розвиток річкових перевезень, є наявність у Дніпровському та Дніпродзержинському водосховищах небезпечних для великовантажного судноплавства лімітуючих ділянок (гранітних перекатів).

Враховуючи важливість цього стратегічного для країни питання, голова Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України Леонід Козаченко офіційно звернувся до Прем'єр-міністра України стосовно невиконання органами влади доручень керівництва держави, спрямованих на забезпечення безпеки судноплавства внутрішніми водними шляхами України.

Питання розробки цих перекатів і поглиблення внутрішніх водних шляхів, йдеться в документі, розглядалось керівництвом держави неодноразово. Так, рішенням Ради регіонів при Президентові України від 16.10.2013 року Кабінетові Міністрів України рекомендовано вжити заходів щодо забезпечення на проблемних ділянках річок Дніпро та Південний Буг проведення днопоглиблювальних робіт для гарантування безпечного ходу суден, а також розглянути можливість фінансування цих робіт за рахунок коштів від канального збору.

На виконання вказаного рішення Прем'єр-міністром було дано доручення від 05.11.2013 року №43148/1/1-13 Мінінфраструктури та Мінфіну опрацювати питання щодо забезпечення проведення днопоглиблювальних робіт на проблемних ділянках річок Дніпро та Південний Буг та щодо можливості фінансування зазначених робіт за рахунок коштів, що надійшли від сплати канального збору.

Окрім того, 26.11.2013 року віце-прем'єр-міністр України Олександр Вілкул за участю керівництва Мінінфраструктури, Держінвестпроекту та інвестора ТОВ СП «НІБУЛОН» провів нараду з питань поглиблення лімітуючих ділянок внутрішніх водних шляхів. За її результатами Мінінфраструктури було доручено до 16.12. 2013 року опрацювати та надати Кабінетові Міністрів України узгоджені з інвестором пропозиції та проекти відповідних документів з питань відновлення на окремих ділянках ріки Дніпро, в тому числі на перекатах в Дніпровському та Дніпродзержинському водосховищах, гарантованих габаритів суднового ходу шляхом проведення днопоглиблювальних робіт із залученням коштів інвестора.

На жаль, до цього часу виконання вказаних рішень Мінінфраструктури належним чином не організовано. За оцінками потенційного інвестора, загальний термін виконання днопоглиблювальних робіт у водосховищах дніпровського каскаду не перевищує 3-4 місяці, що у разі забезпечення своєчасного початку робіт дозволить наростити обсяги перевезення зерна врожаю 2013-2014 років Дніпром вже з липня цього року.

Для проведення цих днопоглиблювальних робіт наразі відібрано спеціалізоване підприємство, яке здатне виконати завдання у зазначені терміни менш ніж за $2,5 млн.

Водночас попри можливість виконати роботи в такі стислі строки, упродовж тривалого часу міністерством не забезпечене належне опрацювання змістовних пропозицій одного з найбільших виробників і експортерів зерна, річкового перевізника та потенційного інвестора даного інфраструктурного проекту – ТОВ СП «НІБУЛОН» щодо фінансування днопоглиблювальних робіт за рахунок приватного інвестора на безповоротній основі та не визначено форму державної підтримки важливого для держави інвестиційного проекту.

Невизначеність у питанні розвитку внутрішніх водних шляхів гальмує і розвиток суднобудування для потреб внутрішнього ринку, про що йшлося на проведеній під головуванням Прем'єр-міністра 13.01.2014 року нараді з питань вітчизняної суднобудівної галузі.

Голова Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України також акцентує увагу на тому, що досі стримується реалізація іншого проекту ТОВ СП «НІБУЛОН» – реконструкції суднобудівно-судноремонтного заводу у м. Миколаєві та будівництва серії повнокомплектних самохідних суден, буксирів-штовхачів та несамохідних суховантажних суден для перевезення зерна Дніпром та Південним Бугом.

Попри системну підтримку цього проекту місцевими органами влади Миколаївської області та м. Миколаєва, Мінінфраструктури тривалий час обмежується суто формальними і поверховими відповідями на пропозиції потенційного інвестора.

Окрім того, попри неодноразові клопотання Миколаївської облдержадміністрації та міської ради Держземагентством тривалий час не вирішується питання проведення державної експертизи землевпорядної документації щодо відведення ТОВ СП «НІБУЛОН» в оренду земельних ділянок водного фонду для розвитку об'єктів річкового транспорту (операційної акваторії причалу, якірної стоянки та акваторії суднобудівно-судноремонтного заводу).

У підсумковій частині документу, підкріпленій додатками на 27 сторінках, міститься наступне.  «У зв'язку з вищевикладеним та беручи до уваги особливе значення розвитку річкової інфраструктури для нарощування обсягів річкових перевезень та випуску продукції суднобудування, звертаємося до Вас із проханням доручити Мінінфраструктури та Держземагентству забезпечити виконання прийнятих Президентом України та Кабінетом Міністрів України рішень щодо підтримки розвитку річкової інфраструктури та терміново вжити заходів щодо вирішення порушених питань.

 

 

У свою чергу газета «Агропрофі» 22 січня надіслала публічний запит на ім'я міністра інфраструктури України Володимира Козака з приводу цієї ситуації. Наводимо текст відповіді без ремарок (підкреслене – виокремлення редакції).

 

«Відповідно до публічного запиту Українського тижневика ділової інформації «Агропрофі» в межах компетенції повідомляємо наступне.

1 Чи проводитимуться днопоглиблювальні роботи на Дніпрі 2014 року?

– Так.

Відповідно до Положення про навігаційне забезпечення судноплавства на внутрішніх водних шляхах України, затвердженого наказом Мінтрансзв'язку від 14.06.2007 №498 (зареєстровано в Мін'юсті 07.08.2007 за № 905/14172), державне підприємство водних шляхів «Укрводшлях» (далі – ДП «Укрводшлях») щорічно проводить комплекс шляхових робіт, направлених на створення та підтримання на внутрішніх водних шляхах належних умов для безпечного судноплавства.

В рамках цього комплексу, з метою забезпечення гарантованих габаритів водних шляхів та створення більш стійкої судноплавної траси для безпечних умов судноплавства, ДП «Укрводшлях» у навігацію 2014 року планується проведення днопоглиблювальних робіт на транзитному судновому ходу р. Дніпро.

Обсяги днопоглиблювальних робіт, терміни їх виконання та місця їх проведення визначені Планом шляхових робіт ДП «Укрводшлях» на 2014 рік, який погоджено Державною інспекцією з безпеки на морському та річковому транспорті.

Зокрема, з відкриттям навігації 2014 року (орієнтовно – друга половина березня) з метою покращення судноплавних умов на р. Дніпро відповідно до робочого проекту «Днопоглиблювальні роботи на лімітуючих перекатах в Дніпровському і Дніпродзержинському водосховищах» планується розчистка лімітуючих перекатів зі скелястим дном (прибирання скельного та піщаного ґрунту) на Дніпродзержинському водосховищі загальним об'ємом 976,0 м3 скельного ґрунту і 15 748,0 м3 піщаного ґрунту та на Дніпровському водосховищі загальним об'ємом 19 270,0 м3 скельного ґрунту.

 

2 Хто саме виконуватиме ці роботи на Дніпрі і за яких умов?

– Щорічний комплекс шляхових робіт, направлених на створення та підтримання на внутрішніх водних шляхах належних умов для безпечного судноплавства, проводиться ДП «Укрводшлях» за рахунок бюджетних коштів в обсягах, визначених бюджетною програмою «Підтримка експлуатаційно-безпечного стану судноплавних шлюзів, внутрішніх водних шляхів», а також за рахунок власних коштів підприємства.

 

3 Чи встигне Мінінфраструктури, яке визначено урядом і Президентом України відповідальним за днопоглиблювальні роботи на Дніпрі, виконати їх у районі м. Дніпродзержинськ до означеної керівництвом країни дати 30 червня 2014 року (дати закінчення поточного маркетингового року)?

– Відповідно до вищезазначеного Плану шляхових робіт ДП «Укрводшлях» на 2014 рік, проведення днопоглиблювальних робіт на лімітуючих перекатах в Дніпровському та Дніпродзержинському водосховищах р. Дніпро заплановано в період 15.03.2014 – 01.06.2014 (з урахуванням дотримання вимог водоохоронного законодавства щодо заборони проведення робіт на землях водного фонду у нерестовий період)».

 

* * *

Від редакції. Слід зауважити, що нерестовий період, упродовж якого, крім іншого, забороняється проведення днопоглиблювальних, вибухових та інших робіт, добування будівельних матеріалів у місцях нересту риби визначається щороку обласними  управліннями охорони, використання відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства Держрибагентства України. Торік управлінням у  Дніпропетровській області термін нересту був визначений з 1 квітня по 30 червня включно.

 

 

© 2018 ТОВ "Агромедіа-Про"